lördag 5 november 2016

Reseabstinens

Just nu lider jag av en fruktansvärd reseabstinens. Eller snarare att ha resor-inplanerade-abstinens. Det var bara en månad sedan vi var iväg till Grekland, så kan lugnt spendera tid i Stockholm ännu. Men, vi har inte något inplanerat. (Eller hade, nu har vi bokat en kryssning till Riga!!) Och att inte ha något inplanerat skrämmer mej. Betyder det att vi aldrig kommer att resa iväg någonstans igen? Aldrig någonsin? Okej kanske inte, men ändå...  

En orsak till varför vi inte har något inplanerat är att jag vet inte riktigt vart jag vill åka just nu. Finns så mycket att se men ändå inget som känns extra lockande och "bokningsbart" just nu. När man har lite för mycket att välja på vet man inte riktigt vad man vill. 

En annan orsak är att jag av någon anledning är väldigt osugen på att flyga. Och speciellt osugen är jag på att flyga långt. Sitta 12 timmar i ett flyg känns omöjligt just nu. Att sitta 16 timmar finns inte på världskartan. Jag vill ha resan, men inte göra själva resan.... 

En tredje orsak, det börjar bli vinter. Egentligen den mest perfekta tiden att åka iväg eftersom det är kallt, grått (men börjar bli vitt nu!!) och mörkt här. Men, kylan kombinerat med förra punkten blir lite svårt att kombinera. För att komma till värme måste man åka ganska långt. (Vet inte egentligen varför vi skulle behöva åka till ett varmt resmål mitt i allt, tidigare resor har varit glaciär på Island och vandrat i ett regnigt Skottland, så vi klarar uppenbarligen både kyla och regn... )

En fjärde orsak är ju också att vi bor i Europa igen. Finns massor att upptäcka i Europa. Men, och detta är kanske bara mitt problem, när jag tänker på Europa tänker jag mest på stadssemestrar. Och är inte så sugen på stad. Här gäller det ju bara att göra research, har för mej att det finns rätt mycket natur också i denna världsdel....... 

En femte orsak är ju också att vi bor i Europa igen. Det är rätt dyrt att resa här. Alltså man kan komma billigt undan både med flyg och boende bara man väljer rätt resmål och rätt tidpunkt och spenderar lite tid på att söka. Men det var ju lite billigare att resa när vi bodde i Shanghai. (Eller okej, detta kanske inte stämmer alla gånger. Tror jag bara skyller på det. För att resa i Nya Zeeland var inte alls så billigt. Och Tokyo var riktigt dyrt, även på dom futtiga 9 kvadratmetrarna vi bodde på... Men det känns som att det är dyrare att resa här. Kanske har något med lönen och andra utgifter att göra också...)

Och så en sista orsak. Vi båda jobbar ju heltid och har bara ett visst antal semesterdagar. Det begränsar ju en också lite grann... 


Men för att lugna mitt sinne (går seriöst och funderar, tänker och velar konstant) bokade vi en kryssning till Riga. Ska bli riktigt skönt att åka iväg men INTE behöva flyga. Fingers crossed för att det inte stormar på havet bara... Första helgen i januari bör det av! Vi har en natt i Riga och sover två nätter på båten (eller båtarna, det är väl två olika antar jag...) 

Men andra resmål som snurrar i mitt huvud just nu är: 
- Irland. Lite sugen på att resa dit över påsken och bila runt och vandra. En Skottland-resa igen helt enkelt, fast annan destination.
- Norge. Antingen att bila runt och vandra. Eller köra Hurtigruten. Väldigt sugen på Hurtigruten. Frågan är bara, vilken årstid är bäst?
- Kalifornien. Eller västra USA. Eller USA generellt. Men finns så mycket jag vill se där (San Fransisco, LA, köra highway 1, Yosemite, Grand Canyon) så en vecka skulle vara alldeles för kort. Två veckor skulle heller inte räcka till. Och så var det det där problemet med lång flygresa... 
- Kanada. Vet inte vart i Kanada, men Kanada generellt. 
- St Petersburg. Hade funderat åka nu i November/Januari på en weekend, men det var lite knasiga flygtider. Så man kanske behöver ett per fler dagar än en weekend. 
- Kilimanjaro. Inte nu, men nån gång. 
- Södra delen av Nya Zeeland. Inte nu heller, men nån gång i framtiden. 
- Vandra i Alperna. 
- Vill ju fortfarande till Palawan. 
- Och samtidigt. Är lite sugen på att resa på nära håll också. Dvs. minska restiden och uppleva Norden lite mera. 

Beroende av resor?? Neee, inte alls... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar