söndag 8 januari 2017

Riga - del 1

Tillbaka från Riga med ny energi och en mycket förkyld man. Jag stortrivdes med att utforska en ny stad, sådan ny energi man kan få av det! Riga är dessutom precis sådär lagom stort för två dagar. Men -15 grader verkar ha satt sina spår på min andra hälft... 

 Vi hade knappt gjort någon research inför resan, dagen innan satt jag 10 min och laddade ner Tripadvisors tips på Here maps. Och på båten nappade jag åt mej en karta över stan, den räckte rätt långt (och Iphone är ju inte kända för att klara kylan, så det fick bli traditionell papperskarta denna resa...) Vi åkte alltså på en kryssning från Tallink Silja med en natt i Riga. Riktigt smidigt och bekvämt, även om det var lite vågigt på vägen dit... Och lite högljudda resenärer på väg hem...

The House of Blackheads i förgrunden och St Peters kyrkan i bakgrunden. 


The Central Market. Rekommenderas varmt! Det är fem stora hangarer med småstånd som säljer allt från kött, fisk och grönsaker till kläder och smycken. Men mest mat. Jag tycker det är så otroligt intressant att gå och se såna här marknader, mycket hellre det än gå och titta på kläder...

Köttavdelningen var imponerande stor och man kunde hitta allt möjligt.  

Mycket fina färger av kryddor, nötter, bär och torkade frukter.  




 Gamla stan. Jag är lite osäker på var egentligen gamla stan började. Den kändes som att hela city-kärnan var gamla stan? Mycket fina byggnader var det iaf!

Vi åt lunch på Rozengrals. Tog några minuter innan ögonen hade vant sej med den dunkla belysningen...  

Restaurangen hade temat medeltiden, personalen var klädd tidsenligt och maten, ja, ni kan ju döma själva... Lokalen var ändå mest imponerande, många olika källarrum med tunnlar emellan. Jag gick och spanade lite grann innan vi gick därifrån, men osäker om jag ens såg alla rummen... 


Vi var lite för trötta och nedkylda för att orka äta ute, så till middag blev det take-away på rummet. Att turista i -15 grader sätter sina spår... Vi tog mat från Milda, riktigt god mat och mysigt stället (men otroligt dryg servitör...)


Mer bilder kommer imorgon! Kan ju ge en förvarning, det kommer en del bilder på husfasader.... 



2 kommentarer: