söndag 4 juni 2017

Graviduppdatering vecka 27

Just nu dansas det disco i min mage! Man kan till och med se hur det rör sej därinne (vilket jag har suttit och gjort i nästan 10 min). Och hon tycker mycket bättre om högersidan av någon anledning, där är det mest liv och rörelse!

Jag är inne i vecka 27 nu på graviditeten. Många har sagt att slutet går så himla fort, och kan börja förstå vad dom menar. Tidigare tyckte jag att allt segade sej fram, allt var bara en evig väntan (på att kunna ta graviditetstest, göra KUB-testet, den "magiska" vecka 12, första ultraljudet, börja våga berätta för nära och kära, känna första sparken etc etc). Men nu verkar det som att vi hoppat fram ganska långt mitt i allt. Jag insåg nyligen att det bara är två månader kvar på jobbet. Och om en vecka går jag in i tredje trimestern. När hände detta? Får se hur sommaren blir, kanske säger det swosch och så är den förbi. Och med den här kylan kan man ju undra om det ens blir något...

Hittills har det mesta gått bra! Har inte haft några problem med att äta eller illamående (förutom en vecka) och mår allmänt rätt bra. Magen är väl so so, men är van med det, tyvärr. Tröttheten är det som jag märkt mest av. Under semesterveckan i Grekland kände jag mej rätt "normalt" pigg, men det var ju inte så ansträngande tillvaro då. Att stiga upp kl 6 och gå till jobbet och ta hand om vardagliga sysslor är ju lite mera ansträngande. Men jag ser till att få tid för återhämtning, som nu idag till exempel! Halva dagen har jag varit klädd i pyjamas och morgonrock, ätit frukost och bara slöat runt i lägenheten. Andra halvan av dagen har jag slöat runt i yogabyxor och ska snart dra till gymmet (för ett yogapass överraskande nog) med bastubesök efteråt. Vet inte vad jag längtar efter mest, yogan eller bastun. 

Förberedelserna här hemma har stannat av lite grann. För någon månad sedan var vi ändå rätt ivriga på att köpa olika klädpaket från Blocket, titta på spjälsängar och fundera på bärsele och sittgunga (eller var dom nu kallas). Senaste tiden har det inte hänt så mycket, men ska snart börja ta tag i det igen. Kommer väl bli det typiska, springa (I wish, gå i sakta mak är väl bättre beskrivning) runt på stan och köpa det sista sådär lagom nära det beräknade datumet. Men planerar sluta jobba 5 veckor innan (kombinerar det med sommarsemestern) så det ska väl lösa sej... 

Hmm, vad annat kan jag berätta då? Känner mej fortfarande rätt smidig, kan böja mej relativt enkelt, cykla och snurra runt i sängen utan att stånka och stöna allt för mycket. Att klä på sej på morgonen börjar bli lite knepigt, dels för att alla mina gråa stickade tröjor (som är största kategorin) känns för vintriga och dels för att det börjar bli lite trångt nu. Och att handla gravidkläder på nätet är inge vidare, passformen är ju sådär alltså. Och att gå i butiker är ju tråkigt värre. Och jag börjar bli rätt dålig på att uppskatta min egen storlek nuförtiden, är inte liksom en stl 36 längre... Men som tur har jag ju en uppsättning over-sized skjortor och tröjor hängandes, så en tid klarar jag mej ännu! 

Och är fortfarande lika dålig på att ta bilder på magen, så kan inte bjuda på det denna gång. Men snart, ska försöka skärpa mej...

Nej, nu är det dags att packa yogaväskan! Namaste!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar