torsdag 2 november 2017

Resplaner för framtiden...

Just nu sitter jag och drömmer mej bort. Jag börjar bli sugen på en resa! Just nu denna vecka skulle jag inte vilja resa någonstans, jag är fortfarande så pass ny i föräldrarollen att det är ett projekt att t.ex ta sej utanför dörren. Det kan ta 5 min att komma iväg och det kan ta 1,5h och när man väl stänger ytterdörren får man tänka en extra gång vad man egentligen klädde på sej och vad packades riktigt i väskan? Kom barnet med eller ligger hon ännu i sängen med ytterkläderna på?

Så ingen resa just nu. Men snart vill jag iväg någonstans (vill inte säga "när jag behärskar mamma-rollen, får väl vänta i några decennier då, men så att man är lite varm i kläderna iaf...) Jag tänker mej januari, februari eller mars och tänker ett varmt resmål. Minst två veckor, kanske till och med fyra? Då borde Nova fått alla sina vacciner och vi ska, fingers crossed, vara lite mera trygga i föräldrarollerna. Men hon är ännu så pass liten att hon inte springer runt, om ens kryper runt, och jag helammar ännu (hoppas jag iaf). 

Resmål jag funderar på och deras för- och nackdelar: 

Thailand: 
+ väldigt lätt land att resa i, turismen är väl etablerad
+ ett av svenskarnas favoritresemål och just nu känns det mycket tryggare att åka till en "svensk-ö" som t.ex. Koh Lanta istället för att fly undan turismen till någon exotisk ö
+ nu gissar jag, men tror sjukvärden verkar vara väldigt bra på turistöarna, vi fick ju erfara det själva förra gången...
+ det mesta verkar gå att köpa på plats 
+ billigt att leva där
+ maten
- flygresan och lång distans
- mygg
- fuktighet

Kanarieöarna (vilken som helst):
+ närmare än Thailand
+ aldrig varit där
+ nu spekulerar jag igen, men turismen är ju så väldigt etablerad och tänker att det då är ett "lätt" resmål med liten baby
- fortfarande rätt så lång flygresa 
- tror det är dyrare än Thailand? 
- känns inte lika roligt som Thailand...

Madeira: 
+ mera outforskat än Thailand och Kanarieöarna
+ verkar vara fantastiskt resmål
+ kortast restid
- innan vi fick barn skulle detta vara en fördel, men har uppfattningen att denna ö inte är lika "turistig". Härligt när det inte kryllar av folk, men då brukar det ofta vara lite "svårare" resmål. Nu har vi ju gjort ett antal resor genom åren, så borde inte vara något problem. Men vill ha det så enkelt som möjligt nu, att resa med baby tror jag är tillräckligt utmanande 
- vet inte om detta är bra eller dåligt, men inte lika varmt har jag för mej. Stekande hetta och hög luftfuktighet är ju såklart inte bra, men vill ju ändå ha värme på solsemester... 
- vet inte så mycket om ön, verkar vara superhärligt vuxenresmål, men vet inte hur barnvänligt det är? 

Så går tankarna just nu, får se vad/hur/om det blir!

Vår resa till Thailand för några år sedan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar