fredag 12 januari 2018

Rutiner och ovanor - veckans lista

Dags för en Sevenday-lista, denna vecka handlar det om "Rutiner och ovanor".



Det här året vill jag bryta denna ovana:
Jobba övertid. Nu ska det bli ändring på det!! Och att sluta inleda meningar med "så" här i bloggen. Jag hoppas ni inte märkt det, för det mesta ändrar jag det när jag korrekturläser inläggen. Så får se om jag lyckas......

Mina frukostvanor ser ut så här:
Frukost är en mycket viktig måltid för mej, skulle aldrig skippa den. Och eftersom jag är hemma nu med lilla damen så får den ta tid! Jag äter oftast det samma, fröknäcke, yoghurtblaning med chiapudding, bär, frön, riven kokos och kanske lite kakao och oftast ett ägg med kaviar. Och såklart en kopp kaffe med massor av mjölk. Märks det att jag ammar och behöver rätt mycket energi?? 

Min träningsrutin är:
Jag tränar oftast tre gånger i veckan, max fyra. Jag vill gärna ha vilodagar där emellan, för annars tycker jag inte kroppen hinner återhämta sej tillräckligt bra. Och jag försöker variera träningen, det brukar mesta bli yoga och styrketräning och ibland ett konditionspass. 

En ovana jag har blivit av med:
Kommer tyvärr inte på någon.

Den här rutinen vill jag få in i mitt liv:
Att direkt städa undan efter mej när jag är klar. Efter att jag lagat mat ser det oftast rätt kaosartat ut i köket. 

Min rutin när jag läser bloggar:
Varierar och går i perioder. Jag glömmer oftast bort någon blogg för att sedan läser jag den väldigt intensivt ett tag. 

En ovana jag inte gillar hos andra:
Oartigt beteende. Som att inte flytta på sej i butiken om man vill förbi. Måste man säga "ursäkta" för att dom ska fatta att stiga ett steg till sidan? Eller att inte hålla upp dörren till nästa, eller inte sätta ut den där "ny kund" pinnen på rullbandet i butiken. Små saker men som visar vänlighet till andra. 

Mina matrutiner är:
Alltid två varma mål om dagen, rejäl frukost och ett mellanmål på eftermiddagen. Nu blir det oftast ett litet kvällsmål också. Som sagt, huhuh vad amningen kräver mycket energi... 

Så kommer jag ur en ovana:
Om jag är tillräckligt motiverad och förstår varför det är bättre kan det underlätta. Men städar fortfarande inte efter mej själv, så don't know.... 

En rutin alla borde ha:
Att regelbundet ta hand om sej själva, om det sedan är genom träning, bra mat eller något annat som man mår bra av.  

Den här vanan vill jag fortsätta med i år:
Träna regelbundet. Har ändå kommit igång rätt bra efter förlossningen, men jag tror den riktiga utmaningen blir när jag går tillbaka till jobbet på 100%. Hur gör man då??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar