fredag 19 januari 2018

Självcentrerad mamma?

Ibland undrar jag om jag blivit en narcissistisk eller självcentrerad mamma? 

Fyra exempel: 
- jag talar konstant om vad jag gör eller vad jag ska göra. "Nu ska jag fixa mellanmål", "nu ska mamma hänga tvätten" eller nu gör jag si eller så och bla bla.... Jag tror min omvärld är extremt intresserad av vad jag gör OCH vill höra om det. Konstant.
- nuförtiden duschar jag oftast och fixar till mej inför publik. Och byter jag rum flyttar jag på publiken så att den följer mej. (Publiken sitter i sin babygunga, kan man få hjul på den?? Skulle vara smidigt att ha ett koppel och kunna dra den efter sej...)
- under en dag säger jag detta ca 517 ggr: "jag är här", "här är jag", "jag kommer snart" o.s.v.
- jag håller på att göra karriär som sångerska, jag sjunger i tid och otid och förutsätter kallt att min omgivning gillar det. Just nu är repertoaren Imse vimse spindel, Sov du lilla videung, Grannans bastu (eller vad den nu heter?) och Jag såg mamma kyssa tomten.  

Det blir väldigt mycket jag, jag, jag, jag, se på mej, hör på mej, här är jag, se mej helt enkelt. Till och med jag börjar ju blir trött på mej själv.

(Till mitt försvar, detta beteende sker ju bara inom hemmets väggar. Och ibland i hissen. Och eventuellt ibland på promenaden. Och tills dess att min publik börjar tala tillbaka och berättar vad hon tycker så får jag väl fortsätta med min monolog om mej själv, vad jag gör, var jag är och vad jag tycker!) 

Förresten, vår 4 månaders gullunge har precis upptäckt sina fötter. Otroligt sött.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar