lördag 22 juni 2013

Det blev midsommar här i Shanghai också!

Glad midsommar (lite i efterskott)!!

Midsommarafton började för mej med att väckarklockan ringde kl 7. Som vilken annan arbetsdag som helst får man göra sej i ordning och traska till jobbet. Det kändes inte helt rätt. Men, arbetsdagen tog till sist slut, till och med lite tidigare än vanligt. Sedan bar det av hemåt och fixa i ordning midsommarmiddag!! Tidigare i veckan hade jag åkt ut till Ikea för att handla, nej inte möbler, utan mat och godis. Dom har rätt bra lösgodis där och två kineser som står och håller upp locket åt en när man plockar. Plus att dom pekar och föreslår vilket godis man skall ta till nästa. Kanske liite väl engagerad kundservice...




Middagen bestod av: potatis med dill, gravad och kallrökt lax med hemmagjord sås till (hemmagjord av min kollega alltså, inte av mej...), korv, köttbullar, gräddsås och annat smått och gott som påminde om midsommar hemma.  



Delar av kvällens sällskap. I bakgrunden ser ni planschen och korten jag köpte på M50.   



Så otroligt gott med korv, potatis och lax!! Köttbullar har jag aldrig riktigt gillat, men man måste ju äta dom bara för sakens skull. 



 Och till efterrätt hade vi denna fantastiskt goda tårta som en kollega hade med sej. Det är inte mycket här i världen som slår jordgubbar!



 Och vi hade till och med en midsommarstång som J knåpat ihop. Hur fin och somrig som helst!



 Så vackra blommor.



Och man kan ju inte fira en högtid utan ett musikquiz. Jag vann såklart inte. Jag gör som övriga Finland i musiktävlingar (syftar på ESC) och håller mej till dom lägre placeringarna, om inte den lägsta till och med. Ibland kanske jag har gjort någon skräll och vunnit, men jumboplatsen är mera känd för mej...



Midsommarstången tillsammans med vas av bambu, dvs liten asiatisk tutch på det hela.



Fina blomsterflickan.




Älsklingen och jag. 



 Och med denna bild vill vi tacka gästerna för trevlig sällskap, underhållning och midsommarstämning! (Jag har gått och nynnat på "prästens lilla kråka" halva dagen, men det är väl smällar man får ta när man har roligt!)

3 kommentarer:

  1. Det var ju verkligen ett ordentligt midsommarfirande, med mids.stång o allt. Häftigt.

    SvaraRadera
  2. Haha du hade ju nästan mer skandinavisk midsommar än oss här hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, man är aldrig så finsk (eller här är det väl mera svensk midsommar...) än då man bor utomlands och firar högtider. Eller finsk när det är ishockyVM....

      Radera