onsdag 19 juni 2013

Elledningar i Shanghai

Eftersom jag fortfarande är rätt ny i staden fascineras jag över det mesta. Även efter snart 4 månader här kan jag reagera över vardagliga saker. Som det här med elledningar!




Har man för en för lång ledning rullar man helt enkelt ihop den. Problemet löst.





 Ett träd i vägen? Inga problem, vi drar elledningen rakt igenom det.




 Och vi gömmer dom hoprullade ledningarna i trädet, syns dom inte så finns dom inte.






Kors och tvärs.





 Och varför inte lägga ett elskåp i trädet? Det är väl bra? För i Shanghai regnar eller blåser det ju aldrig, så där står skåpet tryggt. 






Bussarna går på el, så ledningarna går huller och buller i korsningarna (eller kanske det är organiserat kaos?) 





Okej, man ska ju inte klaga så mycket på Kina. Dom vinner ju Bangla med hästlängder. Längs gatorna i Dhaka kunde det se ut så här. Och är man en lång människa och det var mörkt fick man vara försiktig, ledningarna kunde hänga rätt lågt....



Nu kanske ni undrar varför jag är så fascinerad (besatt) av elledningar? Jo, jag är smått rädd för el. Jag tycker el är rätt så obehagligt. Att köpa en lampa (eller annan sak som kräver el) från en second hand affär gillar jag inte riktigt, för vem vet om sladden och ihopmonteringen är i skick? Den kan ju bli kortslutning och börja brinna. Eller ännu värre, man får en stöt. Jag minns att när jag var liten trodde jag att eluttag var farliga. Och vid nått tillfälle tog jag ett hopp över eluttaget när jag skulle gå förbi det. Jag menar, elen kunde ju strömma ut från uttaget. Better be safe than sorry liksom. 

Idag kan jag lugnt gå förbi ett eluttag, men respekten för el sitter fortfarande kvar...

4 kommentarer:

  1. Det här var ny info! Kanske jag också borde börja hoppa över vårt uttag som brukar skjuta blixtar när jag drar ut strykjärnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch, jag ryser när jag hör det där.... Och kan vara bra att göra, logiken man hade när man var 5-6år funkar säkert lika bra idag!

      Radera
  2. hehe, det låter verkligen som tvärt om från när jag var barn. Tyckte eluttag var spännande.
    Stoppade in fingrarna i en lampsockel och fick en rejäl kyss en gång :)

    Tvekar inte heller på att skapa egna uttag och kontakter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jaa vi är lite tvärtom då!
      Glödlampor kan jag byta, men ungefär så långt sträcker jag mej när det gäller att fixa något med el....

      Radera