söndag 30 juni 2013

Så var det söndag igen

Söndag kväll igen. Helgen var mycket bra, och förhoppningsvis är nu regnperioden äntligen över. Det trodde jag för en och en halv vecka sedan också, men får hoppas det stämmer nu. Idag har det varit över 32 grader och sol i alla fall.

Men nog pratat om vädret. Nu till helgens aktiviteter:

Fredag:
  



Första frisörbesöket. Vi gick några kollegor och tvättade och fönade håret efter jobbet, lagom tjejigt eller hur ;) Men det var så skönt att bli ompysslad. Tyvärr glömmer jag alltid ta bild när det väl gäller (alltså när jag får mitt hår fixat), så här är en bild från salongen och du kan se mej i spegeln om du tittar noga... Frisören var helt ok, men tror inte han var helt van med skandinaviskt hår. Han använde inga produkter så till sist fick jag fråga efter lite hårspray. Och lite mer spray. Och ganska mycket mer spray igen...




Efter frisörbesöket gick vi på en drink. Två tjejer på kontoret är på väg hem så de hade styrt upp en hej då AW. Kändes som att 70% av gästerna var från jobbet. 



Jag och älsklingen. Observera mitt väldigt raka och välfönade hår! Nästa gång ska jag vara lite modigare och prova lockigt. Får se hur det går i kombinationen med att dom inte använder så mycket hårprodukter...



Lördag:

Halvtrött efter kvällen innan, men jag kom mej ändå till gymmet. Och hamnade på mitt livs första Zumba pass. Roligt att kombinera dans och träning, man glömmer att man tränar då. Dock är jag lite missnöjd att den kinesiska killen som ledde passet kunde svänga bättre på höfterna än vad jag kunde...


 Efter passet blev det promenad i Jing An området. Här i stan kör folk runt med, vad jag skulle vilja säga, vespor. Men tror andra säger el-moppe? I don´t know. Fordon som på bilden ovan i alla fall. Och ibland undrar man ju om vissa av dom fortfarande kan rulla. Silvertejp brukar vara det populäraste sättet att reparera med. Känns ju tryggt och bra. 

 

På kvällen hade en kollega ordnat tjejmiddag. Otroligt god lammgryta (måste lära mej hur man gör grytor!) och väldigt trevlig kväll med gott sällskap. 


 Söndag:
Tygmarknad. Igen! Tydligen var jag inte ensam om det heller. Träffade på fyra andra kollegor där. Jag hade lämnat in tre saker som skulle sys upp. Ett linne i linnematerial blev bra, kommer funka perfekt när det är över 35 grader här. En kjol i siden blev bra till sist, de fick göra liten justering på gummibandet i midjan bara. Antingen har jag ökat midjemåttet med 8cm sedan förra veckan, eller så gjorde dom något rätt galet när dom klippte till... Men det var lätt fixat som tur. Den tredje saken var det lite värre med. Byxorna som skulle sy upp i linne var först borta. Happ. Fick komma tillbaka om en stund när dom letat rätt på dom. Sen var det rätt konstig sömnad i midjan som dom fick rätta till. Så efter ännu en stund fick jag äntligen prova byxorna. Men dom var inte alls bra, alldeles för stora. Så får åka tillbaka dit nästa helg och håller tummarna att dom fixat det (fjärde helgen i rad på tygmarknaden, tjoho.)   


Utanför tygmarknaden fanns även tygmarknad ute på gatan. 


 Park Hyatt (a.k.a. kappsylöppnarn) och den nya byggnaden (vad den nu heter) i bakgrunden.



 Alla hus och områden är inte riktigt lika charmiga.



Kinesernas sätt att torka kläder.



 På Fangbang lu med såpbubblor.



Liten tvärgata med matmarknad.



Såg rätt svalkande ut när solen skiner och man har på sej jeans och stor t-shirt (inte helt passande klädsel för över 32 grader och sol).



Lunch för 24kr. 

Och när jag ändå var i området passade jag på att vara turist också. Här är Yuyuan Bazaar och Garden. Guideboken rekommenderar att man stiger upp tidigt och att man ska gå på en vardag om man vill undvika allt för mycket trängsel. Kl 15 på en söndag kombinerat med fint väder är ju då lite mot deras rekommendation. Men det gick helt okej ändå.



Påminde lite om gårdarna i Suzhou.  


 Man ser ofta statyer med drakar som trampar ner en mindre drake. Denna ser mera ut som en ledsen hund.



Väl inne på Yuyuan garden var det härligt grönt och skönt tyst, om man ignorerar guiderna och dom andra turisterna alltså.



 Guldfiskar stl XL.



Stenar och växtlighet. 



Bambu.





Ibland får bambun lite extra hjälp att växa rakt.



 Fiska guldfisk. Nästan lika idylliskt som att fiska abborre ute i skärgården när man var liten. Men bara nästan.

 

 Pudong skyline



Smågränder och mera kläder på tork.

Efter en dag i solen känner man sej lite mör. Så det blir soffan, take away och film resten av kvällen.

4 kommentarer:

  1. Mycket program hela tiden, verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, finns mycket kul att göra här så de blir mycket program :)

      Radera
  2. Vi kör väl tygmarknaden en gång till när jag och Malin kommer dit också :)! Huhu!/ Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart, inte en helg utan tygmarknad ;)

      Radera