torsdag 4 maj 2017

Låt oss prata pengar!

Varje vecka har Sevendays ett list-tema som en del av deras bloggare skriver om. Denna vecka var temat: pengar! Jag som gillar listor och är väldigt (smyg)intresserad av ekonomi hakar på! Här kan ni läsa om det och andras listor!

Here we go! 

Pengar för mej är: 
Frihet och valmöjlighet. Har man pengar kan man välja. Beroende på hur mycket pengar man har kan man välja olika saker. Det kan vara allt från vardagsmaten, om man väljer dom snäppet bättre ekologiska ingredienserna eller dom billigaste billiga. Eller val av större saker som boende (var, hur stort, hyra eller äga). 
För mej är det en frihet att ha tillräckligt med pengar att kunna boka en resa utan att behöva först spara till den (eller leva på gröt efteråt). Men kanske inte spontanboka en lyxresa till Maldiverna för en längre tid, så mina valmöjligheter blir såklart begränsade. Men det ger en frihet att välja om man har resurserna. 

Det här lägger jag mest pengar på: 
Hyra, mat och resor. Och sparande faktiskt. Jag vet inte vad jag sparar till men jag vill kunna ha friheten att välja tex. om vi ska köpa lägenhet/hus/bil i framtiden. 

Det här lägger jag minst pengar på: 
Jag är en väldigt dålig shoppare, jag tycker det är väldigt tråkigt. Ett par gånger om året får jag ett ryck (oftast höst eller vår) och köper nya kläder. Men att bara gå för nöjes skull i butiker? Aldrig. Smink är väl min minsta utgift. Inredningen är också sällan förnyad. Kläder, visst, det köper jag ändå en del av, men inte ofta och inte för så dyra pengar. Att jobba med kläder tar ut det mesta av mitt behov, plus att man får ofta tips om utförsäljning och liknande billigare alternativ. Och senaste tidens inköp har till största delen varit på Tradera eller Blocket (lite gravid- och babykläder måste ju köpas!) 

En vanlig månad tjänar jag: 
Det här tycker jag är jätteintressant. För även om man lätt kan prata priser, pengar och ekonomi så är det otroligt tabubelagt med privatekonomi och speciellt lön. Så nej, jag kommer inte skriva några siffror, det känns alldeles för privat. Jag är fast anställd så har en bra fast lön. Men jag vet inte vad en enda kollega eller vän till mej tjänar. Man pratar inte om sånt. Jag vet vad mannen tjänar och oss emellan pratar vi öppet om pengar och lön. Men det är sällan man pratar privatekonomi med andra, är inte det jättekonstigt? Vissa saker diskuteras rätt ofta, som hyra, lunchpriser, matkostnader och vad bostäder kostar (Stockholm-issues) men aldrig lön, sparande, skulder eller ekonomiska problem. Jag har lyssnat en hel del på "En economistas podcast" av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, och så otroligt befriande att höra hur dom pratar om pengar! Och som sagt, jag är inte bättre själv, jag vill inte skriva vad jag själv tjänar eller vad jag har på mitt sparkonto, så till en viss del är det tabu för mej också. Men, utöver det tycker jag det är jätteintressant samtalsämne!

Mina tre spartips: 
1. Efter att hyran och andra fasta utgifter är betalda, lägg in en viss summa på sparkontot. Alltså inte det som är kvar i slutet av lönen, utan precis efter löningen när du ännu har pengar! Och ta i lite grann, hellre för mycket på sparkontot, och att man tar tillbaka lite grann på slutet av månaden än att "se vad som lämnade". (Såklart kan detta vara svårt om man inte har fast inkomst eller studerar, men för dom som får lön...)
2. Bor du tillsammans med någon och köper gemensam mat? Ha ett gemensamt matkonto som båda har kort till och båda sätter in likvärdigt mycket pengar till. Då spelar det ingen roll vem som köper maten, båda betalar ändå lika mycket. Och lättare att hålla koll på hur mycket man faktiskt lägger ner på mat också! Och med likvärdigt (kanske inte alls rätt ord) menar jag lika mycket vardera baserat på ens inkomst. Tjänar man ungefär lika mycket, då lägger man in lika mycket pengar. Men tjänar den ena dubbelt så mycket (eller äter dubbelt så mycket mat...), tycker jag den personer lägger in det dubbla på kontot. Så man betalar helt enkelt lika stor procent baserat på ens inkomster. Det tycker jag är ett smart sätt att dela lika på, även fast man inte har lika lön. Gäller även för hyra och andra gemensamma större utgifter... 
3. Prioritera. Vad vill du och vad är du beredd att lägga pengar på? Alla gillar vi olika och alla tycker vi olika saker är olika värda. Jag tycker mat är jätteviktig och lägger gärna ner pengar på det, MEN, jag gör gärna den själv så jag vet vad som är i den och har i princip alltid lunchlåda. Utelunch varje dag blir väldigt mycket pengar och jag får inte tillräckligt mycket ut av det för den summan. Men jag snålar inte när jag köper ingredienserna i butik. Men för vissa så är hämt-mat högre värderat för det sparar tid, man gillar den maten mera och är inte intresserad av matlagning. Och då är det rätt prioritering för dej! Vissa köper städhjälp för att lösgöra värdefull tid, medan andra absolut inte skulle slösa pengar på att någon annan städar åt en. Är lyx-kaffen varje dag en prioritering för dej för att den ger dej tillräckligt mycket vardagslyx och njutning, köp den då och ha inte skuldkänslor för det! Så länge den är prioriteringen! Är sparkontot eller framtida bostadsköpet största prion, dra då ner på ALLT annat! 

Om jag var ekonomiskt oberoende: 
Detta var den svåraste punkten. När är man det? När man tjänar tillräckligt bra (men troligtvis jobbar rätt hårt också)? Och vad är tillräckligt bra? Eller när man vunnit på lotto eller ärvt en förmögenhet och aldrig igen skulle behöva jobba? Hur mycket pengar skulle ekonomiskt oberoende vara för mej, var skulle den gränsen gå för mej? Jag har ingen aning. Men om jag hade massvis med pengar så skulle jag arbeta mindre (men alltid jobba med nått!), spendera pengarna på dom nära, göra långresor och ha något välgörenhetsprojekt att investera i. Och bo lite större!    

Mina ekonomiska mål är: 
Jag har inte några egentliga mål. Lite samma som med träningen, jag skulle bara bli stressad av det. Men visst, jag vill ha frihet att kunna välja (vad det nu än är jag ska välja på). Någon gång kanske äga ett hus eller lägenhet? Men jag trivs faktiskt rätt bra med att hyra (mindre stress, inga oförutsedda utgifter, någon man kan ringa till om rören krånglar osv...) så har egentligen inte något behov av att äga. Nä, mitt mål får nog vara att kunna ha friheten att välja, både nu och i framtiden. 

Jag tycker att ekonomi är: 
... väldigt intressant! Alltså privatekonomi. Fonder, aktier, banker, kommunens/landets/världens/företagets ekonomi, index, räntor, not so much... Och jag tycker ekonomi och pengar är ett nödvändigt ont, och intressant. Dom som säger att pengar inte gör en lycklig eller har betydelse, dom HAR pengar. Jag tror inte pengar gör en lycklig, men det ger en förutsättningar. Och att inte ha tillräckligt med pengar kan orsaka mycket ångest och olycklighet (jag vet, inte ett ord, men ni fattar vad jag menar). Tänk att inte kunna bo kvar där man vill, inte kunna köpa bra och näringsrik mat till sina barn, behöva stanna i ett dåligt äktenskap för att man inte har råd att skilja sej eller ha ångest över räkningen som man inte har råd att betala. Att ha en balanserad och god ekonomi gör en inte lycklig, men det ger en åtminstone bättre förutsättningar.


Vad tycker ni? Åsikter? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar