torsdag 17 augusti 2017

Boklistan!

Klockan är 5.49 och jag har redan varit vaken i 1h och 49 min. Lika bra att ge upp och börja dagen. Sömnen har inte varit den bästa dom senaste veckorna, vaknar ungefär 5ggr per natt för att vända mej eller gå upp på toa. Jag brukar kunna somna om rätt lätt, men blivit lite svårare med det också. Men, senaste veckan har jag ändå fått mina timmar, så tror denna tidiga morgon mest beror på att jag är ovan med att sova så mycket. Oftast när jag får semester så har jag väldigt problem att sova efter ett par dagar, min kropp är rätt van med lite sömn helt enkelt... 

Men nog snackat om mina sovrutiner! Nu dags för en ny Sevendays blogglista! Denna gång handlar det om böcker! 


Böcker för mig är: 
Underhållning och avkoppling. 

Just nu läser jag:
Elena Ferrantes "Hennes nya namn", andra boken i hennes serie. Jag har hört så mycket om hennes böcker, det har ju varit en väldigt hype om dom. Och då blir man ju lite nyfiken. Och visst, dom är bra! Och väldigt välskrivna. Men. Jag skulle behöva mera handling, inte bara vackert beskrivet hur deras relationer fortlöper och utvecklas eller tidsskildringen av Neapel. Det blir lite långsamt ibland (jag är en långsam läsare, så om inte handlingen går snabbt framåt blir det ju väldigt långsamt tempo...) Parallellt läser jag "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Vanligtvis brukar jag inte läsa flera böcker samtidigt, men dessa två är rätt så lätt att hålla isär så att säga... Den har väldigt nyttiga tankar, funderingar, tips och verktyg. Men kan bli lite irriterad över vissa beskrivningar, det är lite räddaren-i-nöden-komplex i formuleringarna (även fast hon säkert är och var det).

En perfekt läsplats är:
Det varierar. Vanligtvis brukar jag ha svårt att hitta lugnet eller koncentrationen här hemma, men det har blivit bättre nu! Annars brukar resor vara perfekta tillfällen att läsa på, både under själva resan (flyget, tåget och all väntan) men också väl på plats på stranden eller terassen eller vart man nu befinner sej. 

En bok alla borde läsa:
Hmm, ingen aning tyvärr. 

Pappersbok eller e-bok:
Jag har ju blivit Kindle frälst. Jag har läst en bok på Ipad en gång, det var ju hemskt, skärmen och ljuset var inte alls anpassad för läsning. En Kindle och dess skärm är gjord för en sak: läsning. Funkar hur bra som helst i både dagsljus och lite mörkare belysning. Så om man säger att man inte vill läsa från skärm, testa Kindle!! Det är ju rätt smidigt att alltid kunna ha med sej alla böcker... Men jag förstår verkligen dom som gillar känsla av en pappersbok i handen. Jag kör fortfarande på papperskalender och har inga planer på att byta.  

En bok jag kan läsa flera gånger om:
Det är sällan (okej, nästan aldrig) jag läser en och samma bok flera gånger. Tror den enda jag gjort det på är Harry Potter, och då för att jag läste dom (inte alla...) på engelska. Tror jag, minns inte riktigt.

Min favoritförfattare:
Eftersom jag är ett Potter-fan så måste jag ju säga Rowling. Jag gillade även hennes andra böcker. En annan författare som jag gillat är Jojo Moyes, lite motvilligt dock. Jag brukar inte läsa feel-good böcker, gillar inte riktigt den kategorin. Men, har läst tre av hennes böcker och blivit väldigt fäst vid alla. Så hon är min guilty-pleasure författare. Stephen King måste vara författaren jag läst flest böcker av, men tycker oftast att dom är rätt långdragna och det är alltid något övernaturligt jag stör mej på, så vet egentligen inte varför jag läst så många av hans böcker. 

Det här skrivs det alltför lite böcker om:
Oj, ingen aning. Tycker man hittar det mesta, bara man söker. Det som jag däremot tycker finns i överflöd är folks livsskildringar. Missförstå mej inte, jag tycker den kategorin är väldigt intressant och spännande, och många av dom bättre böckerna jag läst hör dit. Men bara för att du är känd betyder det inte att du behöver skriva dina memoarer. Ofta har kända människor någon väldigt spännande del av livet som jag väldigt gärna läser om. Men att halva boken ska vara om deras barndom? Sorry, det är oftast inte så intressant att läsa flera hundra sidor om det. Och det får mej mest att undra, hur minns dom alla dessa exakta detaljer och känslor dom hade när dom var 4-5 år? Jag minns bara små lösryckta delar från den åldern (eller dom flesta åldrar om jag ska vara ärlig), så det känns alltid som att författaren skarvar ganska rejält när hen skriver ingående om hur hen som 5-åring upplevde saker och ting.   

Den bok som berört mig mest är:
Jag vet inte, många böcker har berört mej mycket men så fort jag börjar med nästa bock blir den gamla lite "bortglömd". Skulle jag gå igenom en lista med alla böcker jag någonsin läst skulle jag säkert hitta flera som berörde mej starkt, men just nu kommer jag bara på någon av dom senaste jag läst: "Björnstad" av Fredrik Backman. Jag tycker inte detta är en spoiler, man förstår det ganska bra när man läser baksidan, men är du känslig så läs inte nästa mening.... Den är så obehagligt beskrivande av dagens "så länge du är populär kan du göra vad som helst"-attityd. Borde vara obligatorisk för alla högstadieelever att läsa och diskutera. Okej, kanske det är denna bok alla borde läsa (som var punkt nr 4) 

I höst ser jag fram emot att läsa:
Jag vill läsa klart Ferrantes bokserie (hoppas jag orkar...), Ett litet liv av Janya Yanagihara, Flickorna av Emma Cline och kanske en till bok av Jojo Moyes. Men får se hur långt jag hinner, just nu läser jag varje dag men det lär väl inte hålla i sej när man sedan får en liten nykomling att ta hand om... Måste också passa på att tipsa om podcasten "Mellan raderna" av Peppe Öhman och Karin Jihde, därifrån har jag i princip fått alla mina senaste boktips. Plus att det är väldigt skönt att höra blandningen mellan finlandssvenskan och rikssvenskan. Ibland märker jag hur mitt eget språk, dialekt och sätt att uttrycka mej glider mer och mer över till rikssvenskan. Då är det skönt att höra dom båda "hålla kvar" vid sina dialekter (eller om dom nu gör det, jag vet ju inte hur dom pratar vanligtvis), det blir liksom balans i mitt huvud då. Till mitt försvar, det är i princip 10 år sedan jag flyttade från Finland, dvs. nästan en tredjedel av mitt liv. Då är det väl inte konstigt att mitt språk också utvecklats och ändrats med tiden...
   

Jag har inte någon fin bild på ovan böcker, snyggt placerade i en stapel eller i bokhyllan, läser som sagt via Kindle nuförtiden... Så ni får nöja er med en bild från min senaste sensationella upptäckt: islatte. Skratta inte, jag är lite efter ibland... Men hur gott är det inte med en kall kaffedryck nu när det är varmt?? Och speciellt när man sitter på soliga balkongen och läser en bok, därav denna väldigt logiska koppling till en bild på en islatte... 


Nej, dags att börja sy på ett babynest! Och kanske dags för en andra frukost först!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar