lördag 19 augusti 2017

En sovplats för nykomlingen blir till

Hör och häpna, symaskinen har åkt fram!! Kanske det finns hopp om att jag kan bli en pysslig person? 



Morgonen när jag vaknade kl 4 tog jag tag i projekt "sy babynest". Kan ju säga att jag var extremt trög i huvet och räknade rätt mycket fel på måtten i början. Som tur var jag fullt medveten om min brist på hjärnkapacitet, så jag kollade måtten ca 5 gånger innan jag började klippa. Det finns massor med mera noggranna sömnadsbeskrivningar och mått om man googlar, är lat och orkar inte skriva någon mera utförlig beskrivning här... Och självklart eftersom jag jobbar som mönsterkonstruktör kan ju jag INTE följa anvisningar utan måste göra min egen variant. Skulle ju vara som att en kock följde ett recept till punkt och pricka när hen lagar mat till sej själv (ingen aning om dom gör det eller inte, men gissar dom vill lägga till sin egen touch). På dom flesta bilder jag sett är babynestet gjort i en undre och övre sida. Men jag ville ha liggdelen och korven runt i olika färger, så kollade på måtten på andras babynest och gjorde sedan min egen variant. Därför blev det så mycket felräkningar i början... 



Ett sömnadstips jag kan ge är hur man gör kantband. Ska du göra ditt eget kantband och det är längre än 30cm, investera i en sådan här "vikare". Ingen aning om vad dom heter. Man river (älskar vävt när man kan riva och inte behöver klippa) först sina tygremsor och sedan trär man in det i vikaren och stryker samtidigt ner kanterna.  



 Voilà, kantband med perfekt vidd hela vägen! 



Och voilà nr 2, så blev det färdiga babynestet! Allt tyg och även banden kommer från mammas tyglager. Det rutiga och enfärgade tyget är gamla lakan. Och man kan inte få mjukare tyg än det blå-rutiga, det är ett väldigt gammalt och använt lakanstyg, men inget sköljmedel i världen skulle kunna uppnå samma resultat. (Och använder aldrig sköljmedel, dåligt för tyg som har elastin och tycker inte om kläder som luktar). 





Vill ni sy ert eget så är det bara att googla "gör eget babynest" och det finns hur många fina beskrivningar från olika bloggar! Skillnaden mellan mitt är egentligen bara att jag klippte ut mittendelen separat och gjorde korven i ett rakt stycke istället för att få dom olika färger. Sedan sydde jag ihop dom med kantband runtom för att så en snyggare söm. Vadden är det enda nyinköpta materialet.  



Jag i mina hemmakläder, leggings, träningstopp och en hoddie. Magen börjar bli rätt stor nu alltså!!  



Nästa dags projekt, klä om denna spjälsängsskydd (eller vad det nu heter). Vi köpte spjälsängen från blocket och både madrass och denna följde då med. 



Finländare som jag är måste det ju finnas något inslag av Mumin i babyhörnan! Även detta tyg kommer från mammas gömmor. En liten "fix" gjorde jag till tyget. Lilla Mys ögen var ljusgröna och såg rätt creepy ut utan pupiller. Så dom har jag målat dit. På tal om pupiller, jag trodde rätt långe att det hette Kupiller. Trodde även det hette plåMbok. Och i pinsamt hög ålder trodde jag det var dynvarD. Och om vi fortsätter på saker man trodde när man var yngre, jag trodde att alla vita pudlar var tjejhundar och alla schäfrar var killhundar. Jag hade tydligen lite skevt genus-tänk när jag var liten.    



Voilà nr 3. Så ser spjälskyddet ut in action! 



Och så är sängen klar och bäddad för lillan! 



Just nu får sängen stå i ena hörnet av sovrummet, kommer sedan att skjuta den så den står bredvid vår säng för att underlätta nattliga bestyr. Men just nu får den stå i hörnet, blir lite bökigt med ett hinder i vägen när jag springer upp på toa mitt i natten... 

Och jag tänkte en extremt dum tanke i natt när jag vaknade och var extremt kissnödig. "Ska bli väldigt skönt när man sen inte är gravid och äntligen kan få sova en hel natt utan att vakna och gå upp och kissa". Visst, kanske inte kommer att behöva gå upp och kissa, men att sova genom en hel natt utan att vakna är väl ett minne blott dom nästkommande åren... 

Så, det var inlägget om hur vår spjälsäng blev till och en massa dumma tankar som farit genom mitt huvud genom året!! 

Frågan är nu, vad ska mitt nästa syprojekt bli? Jag funderar sy vimplar och kanske någon mjuk leksak, men har ni några andra bra tips och idéer? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar