tisdag 22 maj 2018

Hatlistan från Sevendays

Länge sen jag fyllde i en veckans lista nu från Sevendays. Denna vecka heter den "Hatlistan" och det låter ju ändå lite roligt, speciellt när sociala mediavärlden ändå är ganska (eller väldigt) tillrättalagt.


Tre saker jag hatar:
1. När äggskalet inte vill lossna utan halva ägget kommer med. Jag ser rött. 
2. När man ska ta första arket från en hushållspappers- eller toarulle och det där limmet i början vägrar släppa så pappret går sönder och det tar 1 meter papper innan man fått det upprätt. Eller när man försöker ta ett hushållspapper men pappret är klenare än den där "stäckade" linjen och pappret går sönder halvvägs. Och jag kommer aldrig ihåg vilket märke det är som är så dåligt och lyckas köpa samma dåliga kvalité nu som då...
3. När klistret på prislappar eller sträckkoder vägrar släppa. Halva lappen lämnar kvar, sedan försöker man blötlägga det och kan få bort själva pappret men det är fortfarande klister kvar som drar till sej smuts så det blir en liten fyrkant av grått damm där. Hur svårt kan det vara att använda ett klister så man kan dra av hela prislappen på en gång? Tänk post-it!!

Det tråkigaste i mitt liv just nu:
Min dotter älskar att äta mat själv. Tyvärr hamnar en stor del av maten på henne, överallt på stolen och i en lagom stor radie på golvet runt stolen. Finns inget tråkigare än att städa upp detta. Speciellt när det sker X antal gånger om dagen. Borde uppfinnas nån sorts mathörna/duschrum som funkar som en biltvätt, när man är klar är det bara att trycka på knappen och det tvättas automatiskt (gärna bebisen också). Alternativt en högtryckstvätt i köket. 

En låt som får mig på dåligt humör:
Vet inte vilken (vilka) låtar det är, men Metallicas "vi-spelar-så-snabbt-vi-bara-kan-för-att-vi-kan-det-och-struntar-i-melodi-eller-rytm"-låt kan jag få ett nervöst sammanbrott av. Och då älskar jag rockmusik....

Den äckligaste maträtten:
Lever. USCH. De dagar man fick lever, vitsås och potatis i skolan fick man leva på potatis och knäckbröd...

Det här stör jag mig på:
Mycket snack och lite verkstad människor. Dom tror lite väl gott om sej själva, eller sin kapacitet, och levererar sällan vad dom sade. Och aldrig i tid.

Så här ser en dålig morgon ut:
Nova vaknar alldeles för tidigt, jag sovit dåligt, jag sjukt hungrig och hon sjukt opepp på att äta och man spiller alltid ut något. Som tur händer alla dessa saker rätt sällan på en och samma morgon. 

När jag är arg, blir jag så här:
Det kan variera. Det är inte så ofta jag blir arg, har lättare för att bli irriterad. Jag har inte så hett temperament, så brusar inte upp så ofta. Men ibland händer det, som när en taxichaufför verkligen skrek åt mej i telefon och jag tyckte han betedde sej orimligt oproffsigt så skrek jag faktiskt tillbaka att han inte behövde skrika på mej (han var arg för att vi inte stod på den plats vi skulle, och jag försökte förstå var det var han stod och tyckte att hans förklaring "men jag står HÄR" inte var sådär jättebra beskrivande"). 

En sak i bloggvärlden som är irriterande:
Hmm, nu väljer jag ju vilka bloggar jag läser, så det är ju rätt lätt att undvika sånt som irriterar. Är det nån blogg jag inte gillar så slutar jag helt enkelt läsa den. Det jag kan ha lite svårt för är när andra inte verkar göra det, utan istället måste hacka ner på bloggaren via kommentarer. T.ex. följer jag två större svenska bloggar och vid flera tillfällen har jag sett kommentarer som säger i princip "nu gör du (alltså bloggaren) något som inte uppfyller den bild jag har av dej. Nu måste du ändra på dej så att du passar in i den bilden igen". Kanske, kanske är det så att det är läsarens bild av bloggaren som behöver ändras, inte bloggaren? 

Övrig galla jag vill spy ut:
Folk som inte kan respektera att en bebis behöver sova. Att folk inte fattar att man inte kan ropa eller tala högt utomhus när dom ser en vagn komma rullande. And don't get me started med folk som har hundar som skäller i närheten av vagnen. Eller hur tänker bilister när dom tutar? Eller barn som leker HÖGLJUTT utomhus på sommarn efter kl 19. Förstår dom inte att man måste ha fönstret öppet i sovrummet för att det blir så varmt annars och att ALLT skrik och skratt hörs?? Eller dom som bokar in något precis under hennes dagsvila? Alltså kan inte hela världen bara försöka att anpassa sen lite grann efter MIN dotters sovtider (som dessutom varierar med någon timme från dag till dag)? Är det så mycket begärt? Och NEJ, jag är inte smått besatt av hennes sömn eller har orimliga krav på omgivningen....... Högsta önskan just nu: Skalmans ät-och sovklocka anpassat till sitt barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar