lördag 13 februari 2016

Kinesiskt nyår - apans år

I veckan har det kinesiska nyåret firats, detta år är apans år. Och då var det läge att samla ihop några f.d. shanghaiare och äta och dricka gott. Sagt och gjort, det blev take away mat från Chong Qing (väldigt god och genuin kinesisk mat) och till efterrätt gjorde vi (eller gästerna...) Basil Drop! 

 Bra man har gäster som kan fixa, medans jag plockade undan maten tog dom och lagade drinken. Självklart med sockrad kant på glaset. 

Tadaa, resultatet blev otroligt likt originalet från Sichuan Citizen. Fantastiskt gott! Och mitt tips, snåla inte med basilikan. För fyra drinkar använde vi två basilika krukor. Och man kan lätt ha ännu mera. Härifrån tog vi receptet, men lämnade bort ingefäran... 

Och, i förra ilägger pratade jag ju om att jag var sugen på semlor. Här är resultatet från förra helgens bakande! Men istället för mandelmassa hade jag hallonsylt, så mycket godare!! Tror det var detta recept jag följde. 

Tydligen har denna blogg gått mer över från att handla om resor till matlagning, hur hände det? Hur som helst, ikväll ger vi oss ut på en ny matresa, denna gång till Sydkorea och bibimbap! Men mer om det imorgon! Och snart blir det lite reseinlägg också. Det är bara en månad-ish kvar tills vi åker till Skottland. PEPP!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar