söndag 14 februari 2016

Världens mat - Sydkorea

Denna gång frågade jag mannen vad han ville ha för mat och han sade "bibimbap". (Vilket jag verkligen inte kan uttala, blir alltid bimbimpad... Men att laga den gick bättre). 

Vi var till Seoul för ungefär 1,5 år sedan, här hittar ni det inlägget. 


Som jag nämnde i inlägget var den lokala bibimbapen inte riktigt min favorit. Den lokala varianten hade rå äggula och tror det var något rått kött där med också vilket inte faller mej helt i smaken. Men, jag tror vi bara hade lite otur med valet, det verkar som att bibimbap kan varieras i det oändliga. Kort förklarat, själva ordet betyder "blandat mål" och serveras i en skål med ris i bottnen och ovanpå olika grönsaker, kött eller tofu, ägg, kimchi och chilisås.  

Det här är våran variant: 

Köttet:
ca 300gr strimlad lövbiff
2msk soja
1msk risvinäger
2tsk sesamolja (har seriöst spenderat 20 min i vårt gigantiska Ica för att hitta sesamolja...)
lite socker, typ en tsk
salt och peppar

Blanda ihop marinaden med det strimlade köttet och låt det marineras medan du gör grönsakerna.

Är du smart, så blandar du marinaden till grönsakerna först, och sedan häller det på varje grönsak. Vi började med varje enskild grönsak och hällde på ingredienserna innan vi insåg att det var typ samma till allt.... 

Gurka:
En halv gurka, strimlad med tex. osthyvel 
lite flingsalt
1tsk sesamolja
1 tsk risvinäger
1 tsk socker
lite chilipeppar (som vi odlat själva, hackat och torkat. Känner mej alltid lite extra huslig när man får använda egenodlade ingredienser) 

Kålrot:
ca 100gr kålrot, strimla med osthyvel eller potatisskalare (eller rättika, som jag vet att jag köpte, men som mystiskt har försvunnit. Tror den lämnade i kassan, suck...)
lite flingsalt
1tsk sesamolja
1 tsk risvinäger
1 tsk socker
lite chilipeppar
lite hackad salladslök

Spenat:
2 nypor spenat, hacka lite grovt. 
lite flingsalt
1tsk sesamolja
1 tsk risvinäger
1 tsk socker
lite chilipeppar
2tsk soja

Zucchini:
en halv zucchini, strimla tunt och stek lätt i olja med lite salt och chili

Morot och böngroddar:
en nypa strimlade morötter och en nypa böngroddar. Detta skulle egentligen kokas lite snabbt, men vi körde på den råa varianten för enkelhetens skull. Funkade också bra...

Chilisås:
någon msk sambal oelek (vilket jag inte tror är koreanskt alls, men det fick duga...)
1tsk risvinäger
1tsk socker
1tsk sesamolja
Blanda såsen och ha i en skål vid sidan om. Väldigt stark, dvs mannen tog 95% av såsen och jag duttade på några stänk...

Tillaga ris, stek köttet, stek zucchinin och stek ett par ägg (eller råa ägg funkar också om du gillar sånt). Lägg riset i bottnen av skålen och lägg upp grönsakerna och köttet ovanpå och toppa med ägget. Såklart ska ju alla blandningar också ha riven vitlök, men salladslök fick det bli för oss. 

Och kimchi är mycket vanligt i Sydkorea. Jag hade gärna gjort den, men det skulle ta typ något dygn att göra. Plus att de flesta ingredienserna inte riktigt funkar för mej, så vi hoppade den helt enkelt...



Mannen var delaktig i matlagningen och tog bilderna under tillagningen. Tror han nästan var mera engagerad över detta inlägg än jag...  

Och såhär blev resultatet! Sedan ska allt röras ihop och ätas! Det fina med denna rätt är ju att man kan variera rätten precis hur man vill!  

Och det blev riktigt gott!!

1 kommentar: