söndag 7 februari 2016

Världens mat - Japan

Från förra veckans matland Finland till denna veckas land: Japan! Och man skulle ju kunna göra sushi. Men, när vi reste i Japan så var denna typ av rätt lite  vanligare faktiskt! Alltså vi såg den mera och dom flesta restauranger hade sin variant av den. Och, sushi har jag för mej är mera "finmat", riktigt bra och färsk fisk är ju faktiskt rätt dyrt, och det kändes som att ska det vara rå fisk i Japan så tummar man inte på kvalitén.... 

Kvällens middag blev Soba nudlar med tempura! 



En dippsås måste det vara! Denna innehåll:
- ca 1 dl japansk soja
- en skvätt risvinäger (ska egentligen vara risvinsvinäger. Vet inte vad skillnaden är och jag hade bara risvinäger...)
- en chili från min egen chiliplanta, den har gett otroligt mycket frukt!
- lite hackad ingefära
- vårlök

Jag vet inte hur japansk denna egentligen är, men det kändes tillräckligt japansk...

Soba nudlar är väldigt vanligt att få till maten, funkar både kalla och varma. Och det fina med dom nudlarna är att dom är gjorda på bovete, dvs naturligt glutenfria! Bovete är dessutom rätt nyttigt och mättande i jämförelse med vanliga vetenudlar, så bara positivt med soba nudlar. Så jag begav mej ut på jakt! Lättare sagt än gjort... Jag hittade massor med soba nudlar, men alla innehöll en viss del vete. Till sist hittade jag ett paket nudlar som var 100% bovete, lycka! Att ett paket kostade 49kr var lite väl magstarkt, men det fick gå. Det som jag är lite konfunderad över är att dom heter ramen nudlar? Jag var ju på jakt efter SOBA! Ramen har jag för mej är mera "snabbmatsnudlar" gjorda på vete och ramen nudlar används oftast i en buljongsoppa, eller om det är själva soppan med buljong och nudlar som kallas ramen. I'm confused. Men, hur som helst, 100% bovetenudlar är inköpta och märket hette King Soba, så good enough!  



Och så till kvällens höjdpunkt. Fritera maten! Jag har aldrig friterat något och läste otaliga hemsidor/bloggar/recept innan jag vågade mej på det. Lock, extra olja för snabbavkylning och brandfilten var framme för säkerhets skull. Men det gick bra! Jag friterade i temperaturen 170-180 grader, och stirrade maniskt på mattermometern. Men vi tar det från början: 
- skär upp allt du vill fritera. Jag gjorde sötpotatis, broccoli, aubergine, morot och crabsticks. Crabsticks kan lämnas bort, blev inte så lyckade, lite konstig smak... Allt ska vara kylskåpskallt och inte allt för vattnigt, blir krispigare då har jag för mej. 
- rulla allt i rismjöl. 
- doppa det sedan i tempurasmet. Jag gjorde min såhär: 
   - 1,5dl majsstärkelse
   - ca 2 dl rismjöl. Men, jag läste receptet fel. Man skulle ju rulla sakerna i rismjölet, inte ha det i tempurasmeten... Så detta ska med andra ord inte med! Måste sluta kolla på "hela England bakar" medan jag gör mat. Inte första gången det går fel.... 
    - 0,5tsk salt, tydligen bra för att sakerna inte ska bli vattniga eller mjuka. 
    - 0,5tsk bakpulver. 
    - 1,5dl öl (eller mineralvatten). 
    - Blanda majsstärkelsen, bakpulver, salt och i mittfall rismjöl och häll sedan på öl. Tydligen ska man blanda lite i taget av ölen och inte hälla på allt på en gång som jag gjorde. Ops. Det gick bra iaf. 
Smeten blev väldigt lös, så är lite konfunderad över receptet. Och dessutom skulle man ju inte ha med rismjölet heller? Jaja, det mesta glutenfritt blir lite konstigt...  

Ska du göra tempura rekommenderar jag att du följer någon annans recept. Jag var fredagstrött och hade på TV program samtidigt, så det kan ha blivit lite fel på vägen. Men, sedan när det väl kom till friteringen, då var det som sagt maniskt kontrollerande av temperaturen och full fokus på det. Tips här är att lägga i en sak åt gången så inte oljan blir för kall, och att alltid sakta sänka ner maten med sleven. Man vill inte ha kvättande olja på sej... Och att låta oljan svalna av ordentligt innan man slänger den. Min olja (använde förresten vanlig rapsolja) står fortfarande framme, 18 timmar borde väl vara tillräckligt hehe...  Fråga till familjen (för jag gissar att det är ni som är mina första läsare), vart ska man sedan göra med oljan? Hur källsorterar man den? För att vara tydlig, oljan står alltså framme för att jag vet inte vart man ska slänga den, inte för att jag vill slå rekord i hur länge den ska svalna...



Resultatet då? Jo men det blev riktigt bra faktiskt! Och en typisk måltid i Japan (iaf på dom restaurangerna vi var på) fick man in många skålar med små rätter. I mina skålar finns det sobanudlar, dippsås, motors- och gurkstavar (borde egentligen vara inlagda eller nått, men färska fick duga), edamame bönor, soja med lite ingefära och till sist tempuran! Självklart serverade på skålar inköpta i Japan (förutom den vita till vänster som är från Shanghai)    



Gott blev det! Och att fritera var ju faktiskt inte så svårt eller omständigt som jag trodde. Det kommer jag definitivt göra igen! Men, denna gång följa och läsa receptet lite bättre... 

Nästa vecka gissar jag på att det blir en matresa i Sverige, mest för att det snart är fastlagstisdag och jag är sjukt sugen på en fastalagsbulle.

1 kommentar:

  1. Det här såg ju spännande ut! Angående oljan så vet jag inte vad ni har för regler, men själv sku jag hällanden i någon plastburk/flaska och slänga i vårt vanliga avfall..

    SvaraRadera