måndag 13 november 2017

Veckans blogglista: "Min kropp"

Måndag och dags för en ny lista från Sevendays, denna vecka handlar det om "Min kropp"!

Jag tycker min kropp är:
Just nu tycker jag att min och alla kvinnors kroppar är fantastiska! Tänk att vi kan skapa ett barn och sedan kunna ge det barnet mat, det är ju otroligt! Och att kunna återhämta sej efter en graviditet och förlossning är ju rätt otroligt det också!

Min relation till kroppen har varit:
Jag har alltid haft en bra relation till min kropp och har aldrig haft någo kroppskomplex.

Det bästa med min kropp:
Att den är så pass välfungerande som den är. Jag är frisk och mår bra. Visst har jag en hel del problem med magen och ibland huvudvärk, men förutom det funkar den riktigt bra ändå!

Så ser jag på andras kroppar:
Var och en med sin kropp, andras kroppar är inget att "blanda sej i". Om någon annan öppnar upp och bjuder in för kommentarer/diskussion, tex. berättar om nya träningsprogrammet eller berättar om ett problem man har, ger jag gärna komplimanger eller diskuterar/tipsar/lyssnar. Men om man inte får den "inbjudan", då vill jag inte kommentera överhuvudtaget. Jag tycker det är rätt jobbigt när andra blandar sej i hur jag gör eller ser ut (även fast det är välment)   så därför vill jag inte göra samma sak till andra. På jobbet fick jag tex. kommentaren, menat som en komplimang såklart, "du har en sån där fin gravidmage". Vilket fick mej att undra, hur ser då en ful gravidmage ut? Hur bedömer man "snyggheten" på en gravidmage liksom? Det är komplicerat det där, att ge komplimanger om någons kropp eller inte. Själv känner jag mej väldigt iakttagen när någon kommenterar något, spelar ingen roll om det är en komplimang eller inte. Så jag säger helt enkelt inget.

Såhär ger jag min kropp energi:
Bra mat, träning och sömn.

Det här har min kropp klarat av: 

Haft ett barn i magen och klämt ut det. Nästan bestigit MT Kinabalu. Sprungit Midnattsloppet på 55min. Crow pose, enda handstående yogapositionen jag kan. Hittills. Är så pepp på att börja yoga igen nu!!  

Min kropp mår bra av:
Att jag tränar regelbundet och äter mat jag mår bra av. Sömn är såklart viktigt, men är inte lika känslig för sömnbrist som om jag slarvat med maten.

Min kropp mår dåligt av:
Slarvar jag med min diet (pga magproblemen) märker jag det ganska snabbt. Och tränar jag inte regelbundet blir min nacke och rygg snabbt kaputt.

Så gör jag för att älska min kropp:

Jag har ett avslappnat förhållande till min kropp, det är inget jag har haft behov eller behöver jobba med. Jag trivs i och med den helt enkelt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar