torsdag 26 september 2013

Dagens fråga?

Sedan jag flyttade hemifrån för X antal år sen har jag haft antingen frysskåp eller frysfack och jag har för det mesta haft iskuber på kylning. Men jag har aldrig tidigare märkt av detta fenomen fören i Shanghai. Det är som en spets av is som står upp från kuben. Här är det bara en spets, men ibland är det flera spetsar. Hur kan vattnet frysa på detta sätt? Dumförklarar jag mej själv när jag frågar detta? Borde jag lyssnat mer på läraren i fysik & kemi? Någon som kan förklara detta? 




3 kommentarer:

  1. Hmm... Kanske kondensvatten från frysens tak ?

    SvaraRadera
  2. Du har säkert jättekallt i frysen. Iskuben fryser utifrån kanten inåt å då vatten blir till is så expanderar det å på så sätt trycks vattnet i mitten av kuben som inte ännu frusit uppåt å bildar en spets. Makes sense? :) H.Pona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makes much sense, tror det är lösningen på mysteriet :)

      Radera