lördag 28 september 2013

En sisådär start på resan

Semestern började inte helt bra. Vaknar kl 5 på natten av att jag mår rätt illa. I 4 minuter totalignorerar jag det. Sen tvingas jag upp och in på toaletten. Till hänsyn för känsliga läsare behövs kanske inte mer detaljer. När man sedan kollar klockan och inser att det är 4 timmar tills flyget går var det lite ångest. Efter en snabb googling på nya flyg gav jag upp tanken att boka ny resa, Kina har ledighet, så lycka till att hitta ledig stol. 

Nej, bara att bita ihop och bege sej ut till flygplatsen. Resan var pest och pina. Och kinas allmänna toaletter kan vara riktigt riktigt äckliga fick jag erfara... Men till sist landade vi i Tokyo. Äntligen!! Bara lilla problemet "hur tar vi oss till hotellet"? Halvjobbiggt när energin är nere i fotknölarna och illamåendet förföljer en. Men vi hade hört att Tokyos metro ska vara supersmidig och enkel (taxi är rätt dyrt, så det är metron som gäller). Så vi var positiva! Men efter att vi klivit av tåget in till stan och irrat runt i 45 min tyckte vi nte alls metron var smidig. Inget stämmer med vår karta. Men kanske inte så konstigt att inget stämde, vi var fortfarande på tågstationen och letade efter metro linjer. Fail. Efter att vi gick från tågstationen till metron gick det rätt mycket lättare. Lite förvirring att hitta hotellet bara, kartor med ordentliga vägnamn hade man gärna haft. 

Efter mycket om och men hittade vi fram till slut. Så min första kväll i denna stad spenderas i sängen tillsammans med Ipadden. Inte vad jag hade planerat riktigt. Men förhoppningsvis ska väl magsjukan/matförgiftningen ge med sej snabbt. Några iaktagelser har jag iaf hunnit göra:
- japaner är otroligt artiga
- tunnelbanebeteendet är fantastiskt. Man låter resenärer först gå av innan man själv kliver på. Och man står på vänster i rulltrappan så dom som har bråttom kan gå förbi (har ställt mej tre gånger på höger sida av gammal vana, så nu är det jag som är idioten på fel sida...)
- dom har en ängels tålamod. Kan vara hälsosamt om man kan ta med sej lite av det hem. 
- många verkar ha otroligt fin klädstil

Nej, ser fram emot morgondagen, ska försöka sova mej frisk ikväll! 
Och ni får ursäkta lite stavfel och några v istället för mellanslag. Är inte helt överens med detta tangentbord och orkar inte korrigera.... 

2 kommentarer:

  1. Neeej stackaren! Sicken dålig timing för magsjuka och kanske inte bästa läget för krångliga kartor! Hoppas du är snabbt på benen igen så du hinner njuta lite av Tokyo.
    Jenny

    SvaraRadera