onsdag 13 november 2013

Tankar om finskan på morgonkvisten

Jag läste en väldigt bra kolumn av Eva Frantz om hur jobbigt det kan vara att inte behärska finskan och bo i Finland. Du hittar den här

Tyvärr kom jag aldrig till det stadiet att jag kände att jag behärskade finskan, varken i talet eller förståelsen. Knagglig är väl bästa ordet att beskriva min finska. Efter studierna (som gick på svenska, såklart) flyttade jag till Sverige och "slapp" det problemet. Jag flyttade inte för att komma undan finskan, utan jag fick jobberbjudande och hade redan då träffat min pojkvän som från Sverige, så det var aldrig något att fundera över. Men lite trist är det att jag aldrig lärt mej det språket så pass bra att jag kan känna mej säker och bekväm när jag pratar. 

Dock har jag märkt en fördel med detta sedan jag flyttade till Kina. Denna rädsla, oro och irritation att inte förstå och inte göra sej förstådd är inte så stor hos mej här. Jag är van. Jag har redan levt med det i 23 år. Här behöver jag i alla fall inte skämmas. Så nått positivt ska man få ut av att man aldrig lärde sej finskan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar