söndag 23 februari 2014

Lyckad söndag: hemleverans, bokningar, bodyscrub och oljemassage och inte så lyckade chokladbollar

Älskar produktiva helgdagar! Speciellt produktiva söndagar, känns som att allt man gör en söndag är extra duktigt bara för att man inte latar sej! 

Så här har min söndag sett ut: 

- hemleverans av möblerna vi köpte igår
- testade för första gången handla matingredienser via nätet, som sagt, älskar leveranskulturen som finns i detta land!!
- kom till skott och bokade påskresan. Ska göra första riktiga resan i Kina (vi har bott här i ett år nu, och det längsta vi kommit är till Suzhou som ligger 45min bort med snabbtåget). Destinationen är Guilin och sockertoppsbergen (tror det är dom som kallas det?? Ska finnas skog och berg där iaf...)
- bokat hotell i Nepal, ska resa till Bangladesh i och med jobbet, så vi tar en weekend i Nepal. Eller hotell är det väl inte, det är ett barnhem som man kan hyra rum av. Hellre betala pengar till ett barnhem än hotellkedja. Och försökte boka flyg mellan Dhaka och Kathmandu, men det gick inte så bra så nytt försök imorgon. 
- lämnat lägenheten vid lunchtid, fått tips om ett ställe som säljer glutenfritt mjöl och det måste ju utforskas. Så nu har jag en liten och dyr påse bovetemjöl. 
- lyxat till det och tagit en body scrub och oljemassage på det. Huden fick sej en liten chock av solsemestern, så får ta hand om det nu. Och lyckades somna på massagebordet. Avslappnande? Javisst!
- nu på kvällen har jag fått maten levererat som jag beställde i morse. Njuter ännu mera av att slippa bära hem allt!
- och sista rycket jag gjort ikväll: bakat chokladbollar! MEN, det blev inte så lyckat. Faktiskt. Jag är inte bra på att baka, och hur man kan misslyckas med chokladbollar är ett mysterium, men det gjorde jag. Eller det är inget mysterium, jag hade alldeles för grovt havre. Och efter hällt i rätt mängd havre upptäckte jag att vi faktiskt hade finare havre. Efter ett misslyckat försök till att rulla bollarna (bara smular sönder pga grova havren) har jag nu stått och försökt finhackat chokladmassan med kniv (för någon mixer har vi inte här). Det tog sin tid, men det blev bättre och bollarna blev rullade. Men nu smakar dom typ bara torrt och havre. Smakar lite för nyttigt helt enkelt. Jaja, en så produktiv söndag måste ju ha sitt bakslag också... 

Men nu är det nog snackat om vad jag har i detalj gjort, här är istället lite bilder från lägenheten! 

Kinesiskt skåp till hallen och äntligen passade spegeln in där.


Närbild av mönstret på skåpet. 

Blev väldigt förtjust i denna målning. Hoppas vi kan hitta flera Tintin tavlor med asiatiskt motiv. Och om inget annat kan man alltid måla upp tavlor. Men det känns lite oseriöst att be någon måla upp en tavla av en tecknad seriefigur... 

 Den fula byrålådan i sovrummet har fått flytta ut till gästrummet, sorry framtida gäster men ni kommer få ha en hemsk björkfärgad byrå med stora järnhandtag på varje låda... Denna byrå/bord flyttade in i vårt sovrum istället. Har tänkt ha det som TV möbel när ni flyttar tillbaka till gamla lägenheten. 


 Mysbelys. 


Och storleken större mysbelys. Och såklart våra vaktande små drakar. 

Som ni märker gick gårdagens shopping i Kinas tecken. Vi har varit här halva tiden nu, i alla fall vad som är planerat, så nu börjar stressen smått komma krypande med allt vad man ska göra/köpa/fixa/skaffa/resa innan man åker tillbaka. Eller stress skulle jag inte kalla det, inspiration heter det väl och att äntligen komma till skott med saker och ting.  

2 kommentarer:

  1. Vad fint! Blir fina reseminnen att ta med sen också. Matilda är en hejare på chokladbollar. Hon kan säkert lära dig nästa gång ni ses ;)!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi satsar på "lagom" stora möbler man kan skeppa hem sen! Man får ju se hur dom klarar flytten och luften därhemma, trä har väl en tendens att spricka när det kommer till torrare luft... Men, måste ju försöka iaf :) Haha, det är härligt när en tvååring är bättre på att baka än mej...

    SvaraRadera