söndag 5 oktober 2014

Kyoto

Tillbaka från Japan med massor av bilder i bagaget. Jag har svårt att skriva kort, så det får istället bli tre inlägg. Vi börjar med Kyoto:

Vi landade lördag vid lunch med huvudvärk från helvetet. Fösta dagen blev rätt lugn med andra ord.  Vi började med traska runt i centrum med målet Nishiki matmarknaden.

Kyoto i skymningen.

På kvällen gick vi till Gion området för att spana efter geishor. Vi såg många och vackra kimonon, men inga geishor.

Söndag och vi begav oss till Fushimi-Inari Taisha.

Fanns även små portar.

Totalt var det en ca 4 km lång vandring.

Och, man fick kämpa för att ta en bild utan andra turister. Vi lyckades ta några få sådana. Annars kunde det se ut som på den bild, fly undan andra turister. Med smått panik i blicken...

Mat måste man äta också, och vi åt en hel del gott. Dock kunde det vara rätt svårt att hitta rätt restaurang (använder tripadviser som guide för det). Många restauranger skriver bara ut sitt namn på japanska vid entrén. Lite svårhittat med andra ord.

Efter lunch bar det vidare till mera tempelbesök och rundvandring. Vi såg bl.a. denna stensamling. Lite överallt kunde man se små klungor med stenstatyer med förkläden på. Detta var absolut den största samlingen. Vet fortfarande inte vad grejen var med förklädena...

Vi lyckades hitta två geishor eller maikor  (högst troligtvis var det två turister som blivit utklädda, men väljer att ignorera det).

Kvällen tog vi långpromenad innan middag. Orsak varför långpromenad? Som jag beskrev ovan, vi hittade inte restaurangerna vi var på jakt efter. Till sist hoppade vi in på första (eller snarare 37'e) stället vi hittade. Riktigt gott, men lite lustigt att man får röka inne på restauranger när man bara får röka på vissa ställen ute på gatan.

Måndag och vi begav oss västerut till Arashiyama och templet/trädgården Tenryu-ji. Templet var fint, men trädgården var absolut mycket bättre.

Att ta poserade bilder på sej själv är en vanlig syn både i Japan och Kina. Så vi måste ju också testa ta poserade bilder.

Guldfiskar var även populärt här.

Utanför trädgårdens norra port fanns en bambuskog. Väldigt vackert, men kanske lite överreklamerat. Vi har ju lyckats gått vilse i bambuskog i Moganshan, så att gå längs en liten väg genom en liten bambuskog var inte riktigt en "spirituell upplevelse" som en resenär hade skrivit i Lonely Planets guidebok... Och att ta en bild här utan att få med andra turister var nästan en omöjlighet.

Ett av dom enda fotona vi båda kom med på.

Guldpaviljongen var rätt överreklamerad med. Visst, jättefin på bild. Men det kändes väldigt turistigt alltihopa, och efter att man tagit en bild så var det inte så mycket mer.

Och, om vi fortsätter i överreklameradets tecken, besök inte Ryoan-ji templet. På tripadviser hade stället fått väldigt hög ranking, och det skrevs om zen upplevelser och allt möjligt. Spoiler alert- det är 15 stenar som är utplacerade på en 25 meter lång innergård. Tydligen också något väldigt zennigt över det. That's it. 15 stenar på en innergård. Kanske är det bara vi som inte fattade grejen, turisterna till höger på bilder verkade tycka annorlunda. Nej, detta tempel kan faktiskt skippas!

Eftersom dom tidigare två templen var rätt snabbesökta, hann vi med ett besök till Manga museet. Rätt intressant att se, det är en stor business i detta land.

Tror du att du är för gammal för manga? Då har du helt fel! Här visas tydligt och klart att det finns litteratur för alla åldrar!

Tisdag och vidare utforskning av tempel. Kyoto måste vara den mest tempel och trädgårdstätaste staden i Japan. Kanske till och med hela världen? Kändes som så i alla fall. Här är vi på Silverpaviljongen. Tanken var att templet skulle kläs i silver, men det blev aldrig av. Namnet satte sej ändå. Trädgården var riktigt fin och dom hade också en lite speciell sandskulptur som fem personer jobbade på. Om jag någon gång kommer att äga en trädgård, vill jag att den ska se japansk ut. Det är verkligen så fint! Kanske utan sandgrejen bara...

Efter silverpaviljongen gick vi längs "the philosopher's walk".

Som sagt, tempel verkligen överallt.

Jag tror vi råkade smita in bakvägen på Eikan-do tempel. Eller i alla fall till Eikan-do trädgården. Oops. Men då har vi redan betalat in oss till typ 15 tempel/trädgårdar, så ett tempel får väl vara en halvplankining...

Inte ett Japanbesök utan lite teknik också såklart. 4K TV till exempel. Vet inte riktigt vad som är speciellt med en sådan TV, men den är säkert jättebra...

Kvällen avslutades på Chojiro. Väldigt bra sushi! Det kom på rullband eller så kunde man beställa in den via en Ipad. Billigt, snabbt och så gott!

Bästa sushin är alltid den halvgrillade laxen. Absoluta favoriten! Men, sushi med pilgrimsmussla är en väldigt bra idé det med! Tyvärr var inte denna så bra, men tror jag ska tipsa Kagen om denna idé. Deras pilgrimsmusslor är fantastiska, så dom borde göra en ännu fantastiskare sushi av det!

Hej hopp för denna dag. Imorgon kommer bilder från Nara!