söndag 19 oktober 2014

The bucket list á la Shanghai

Datumet för mitt arbetskontrakt börjar snart närma sej. Det är bara ett halvår kvar!!

Eller inte ens det. Det är bara 4,5 månader kvar på jobbet, och ännu lite längre tills dess jag är i Stockholm. Jag tänkte passa på att ta lite ledigt innan jag börjar min nya tjänst. Och eftersom jag inte har någon aning om vad min nya tjänst kommer att bli, är jag väldigt inställd på att vara ledig innan hemflytt! Nu är det inte långledigt som i ett sabbatsår eller nått. Det är en månad vi snackar om. Men för mej är det evigheter. Typ sedan gymnasietiden har jag inte varit ledig längre än max 3 veckor i sträck. Och nu är siktet inne på 4 veckor!! En halv evighet med andra ord! Nu ska vi inte resa runt (alltså semester-resa) i 4 veckor. Jag älskar att resa, men vill gärna komma hem till sin bas med jämna mellanrum. Främst hem till tvättmaskinen och egna sängen. Så det blir kanske 2-3 veckors turistande och sedan hem en sväng och hälsa på familjen. 

Hur som helst. Tillbaka till Shanghai och 4,5 månader här. Jag har börjat fundera på vad alla saker jag vill hinna göra innan jag flyttar hem. Och eftersom jag älskar att göra listor (på en lista har det till och med stått "gör en ordentlig lista istället för massa post-it lappar") tänkte jag skriva en bucket list. Så får vi se helt enkelt hur många saker jag lyckas bocka av innan hemflytt. Here we go!

Resor jag vill göra:
- New Zeeland (skulle bli väldigt besviken om det inte blev av, flygresan är nämligen redan köpt)
- Palawan, siktet inställd på detta under mars, den lediga månaden
- Kambodja, hotell bokat, bara flyget som saknas (står på morgondagens lista)
- Resa mer inom Kina: 
      -Xian och terrakottaarmén
      - se ris- eller teplantage i Yunnan (vill se dom där "terrasserna")
      - Hangzhou, 1,5h utanför Shanghai. Borde man kunna klara av
      -  Nanjing (men verkligen sist på Kina-listan)
- Gärna någon weekend resa till, kanske Singapore? Vietnam hade varit härligt, men tror tyvärr tiden inte räcker till. 
Tyvärr kommer nog allt på denna lista inte hinnas med. Har en känsla av att resorna inom Kina kommer att falla bort. Men skulle ju vara trist att ha bott i Kina i två år och knappt rest något inom landet.

Ja, som ni förstår är resor prio nr 1! Men det finns ju annat jag också vill hinna med:
- lusten att sy har kommit tillbaka. Så bunkar upp med tyger och sytillbehör! 
- sy upp saker på tygmarknaden. Vad vet jag inte riktigt. Men vill inte komma hem och ångra att jag inte gjorde mera. Kanske en trenchcoat? Byxor?
- åka till Qibao och en annan Old Town som jag inte kommer ihåg namnet på. Qibao (30min bort med tunnelbanan) har jag tänkt åka till i två helger nu. Tredje helgen gilt!
- hitta några nya restauranger! Gå till Hakkasan t.ex. (sista veckorna kommer jag skriva en lång lista med matställen jag vill besöka en sista gång. Men det är lite för långt kvar tills dess ännu...)
- ett antal massage. Borde inte kunna vara så svårt. 
- köpa nya resväskor. Min gamla 199kr carry-on väska från Clas Ohlson håller på att falla i bitar. En gång när jag checkade in den hade till och med någon på flygplatsen tejpat undersidan på den...  
- göra en ansiktsbehandling. Har aldrig gjort en. Och det är relativt billigt här jämfört med hemma. Så måste ju passa på. 
- kashmir. Vet inte vad. Men nått mera kashmir måste jag ha innan jag åker hem!
- baka bröd. Eftersom glutenfritt mjöl är rätt svårt att få tag på här, har jag bunkrat upp med det när jag väl lyckas hitta det. Så, nu är det bara att använda upp det också. Skulle ju vara surt att slänga mjöl som jag tagit med mej från Hongkong... 
- besöka en läkare. Hittills *ta i trä* *peppar, peppar* har jag inte behövt gå till någon läkare. Det är rätt ovanligt för 1,5 år!! Och lite typiskt också. Vi har väldigt bra sjukförsäkringar. Skulle ju vara trist att inte alls få utnyttja dom. Men missförstå mej inte, jag är glad att jag inte behövt uppsöka läkare! Men sjukvårdsprocessen i Sverige är långdragen, man får ibland kämpa för att få hjälp och kan ta väldigt länge innan man får hjälp. Så om jag kommer att få några krämpor inom dom närmsta åren, skulle dom gärna så där lagom lägligt kunna dyka upp nu...  
- "få" en vinkande guldkatt till avskedspresent. Jag tycker dom är så fula så dom blir lite roliga (i början tycke jag dom bara var fula). Vill ha en typ 20 cm stor. Killen har lagt in sitt veto på en sådan katt. Men om jag skulle "råka" få en som present kan han ju inte neka mej den. Man kan ju inte tacka nej till en present liksom! 

Bubblare:
- göra ett par skor. Skulle vara så härligt att få beställa precis dom skorna man önskat sej. Men, det är rätt dyrt, tar ett par månader (ska provas av ett antal gånger så det blir rätt) och hur välja hurudana skor man ska vill ha? 
- göra en vinterjacka eller en mera draperad läderjacka. Borde ju passa på när man kan göra en jacka i kashmirtyg eller läder för inte allt för dyra pengar. Men man ska ju inte göra bara för att göra heller. Får se. 
- silversmycken. Hur kul som helst att få designa sina egna. Problemet? Du måste själv designa dom. Dvs oändliga valmöjligheter. Hur kunna bestämma!!

Tror det är typ det. Resor och en del shopping med andra ord. Och lite turista inom Shanghai. Kan hända listan fylls på med mera saker senare... Mycket vill jag hinna med i alla fall!!

2 kommentarer:

  1. Kul att höra lite framtidsplaner! Själv ser jag mest fram emot den delen när du kommer och hälsar på familjen, men du verkar ju ha ganska mycket annat roligt att hinna med innan det också :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, mycket man vill göra!! Men ser väldigt mycket fram emot att komma och hälsa på också till dom österbottniska trakterna!

      Radera