söndag 22 mars 2015

Bali - Lapoint surfcamp

Efter att ha bott två år i Shanghai ville jag ta en liten paus. Därför tog jag tjänstledigt en månad för att resa och spendera tid med familjen. Tyvärr hade killen redan flyttat hem till Stockholm, så jag fick resa ensam. Därför valde jag att åka på surfläger! (Det stod mellan yoga eller surfläger, och är rätt glad i efterhand att det blev surf!) Det var så roligt!! Lapoint hette campet och det finns även på många andra ställen i världen.

 Min surfgrupp. Totalt var vi ca 45 pers på lägret. Svenskarna var i klar majoritet, men det var även en del från Danmark, Island, Norge och ett par från Ryssland. Mest var det 19-20åringar som hade tagit sabbatsår efter gymnasiet och var ute och reste. Jag var klart äldst med andra ord, med marginal till och med... Som tur hittade jag en väldigt trevlig person ungefär i min egen ålder som jag hängde med. Även om dom andra var härliga personer hade man inte så mycket gemensamt (jag har aldrig varit lockad av att ta sabbatsår och är inte riktigt sugen på backpacker livet, jag är lite för bekväm för det... Och jag är definitivt för gammal för att åka till Kuta och festa)

 Torrsurf. Måste ju träna först innan vi begav oss ut på vågorna.
Skolan hade en fotograf på stranden varje dag och efter veckan kunde man köpa bilderna. Självfallet ville jag ha bildbevis på att jag surfat!!



 Efter ett par dagar kunde man se på mina knän att jag inte hade rätt teknik. Det här med att glida på fötterna upp till stående ställning gick inte så bra, jag fuskade och steg upp via knästående...

Stranden vi surfade på var bra för nybörjare, vågorna var inte så höga. Men, allt är ju relativt. Dom kändes riktigt stora ibland (konstigt att inga av dom stora vågorna fastnade på bild, jag lovar dom var STORA!!!)

 Campet ordnade även lite andra aktiviteter som volleyboll och yoga. Man surfade tidigt på morgonen (kl 7 eller 9) och var ute i två timmar och så hade man fritid resten av dagen. På campet hade dom flera sovsalar för 2-6 pers (tror jag...) Tur i oturen var alla dessa fulla när jag bokade, så jag bokade ett eget rum i ett home-stay som låg vägg i vägg. Rätt skönt, även om dom flesta var supertrevliga är jag liite för gammal för att bo i en sovsal med folk som är 10 år yngre... Jag vill ha mitt privata utrymme och var rätt nöjd med att kunna gå iväg till "mitt". Ja, och som ni kanske såg i tidigare inlägg har jag en tendens att vilja bre ut mej...

Poolen vid campet.


 Surfcampet låg i området Canggu och dom ordnade transporten till stranden där vi surfade (minns inte var den hette). Surfskolan vi surfade med hette Rip Curl.


Under den lediga tiden passade jag på att traska runt i området, bl.a. till dom två olika stränderna som fanns i närheten. 

Vågorna var större där, så satt och spanade på dom som kunde surfa. 


 Echo beach



Överallt fanns tempel, statyer och små offergåvor. 


Och mycket väggmålningar



 Tydligen var det i slutet av regnsäsongen. Ju mer jag reser desto sämre blir jag på att kolla upp tex. vilka vacciner som behövs (fick en hel del innan jag åkte till Shanghai, så tror jag är säker) eller vilka vädersäsonger det är. Men även om det regnade nu som då var det ändå varmt i luften, så för mej var det good enough...

Hmm, jag vet inte hur jag ska tolka min lärares ansiktsuttryck. Jag hoppas det inte var så illa, håller tummarna att han bara torkade bort saltvatten från ansiktet...

Surfing var riktigt roligt. Och tungt. Jag vet inte hur många gånger mina bihålor (och hjärnan kändes det som) har blivit sköljda med saltvatten. Men jag fick mersmak, så förhoppningsvis ska det bli mera surf. Jag har inte blivit helt "hooked" på det ännu (för många kallsupar för min smak), men vill ändå testa lite mer. Så det kanske blir det en surfvecka i Portugal i sommar!

2 kommentarer:

  1. Häftigt! Kan tro det är en sport som ser lättare ut än vad det är... Saltvatten i såren kanske var mindre trevligt. Det var ju kul med en fotograf på plats så du fick fina bilder också. Själv står jag ju också oftast bakom kameran och kommer på i efterhand att det sku va kul med en bild på mig själv också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, ser lättare ut än vad det är, blev mycket tid i vattnet också... Ja, det var riktigt bra att ha en fotograf på plats! Jag är inte riktigt så inne på det här med selfies, så blir inga bilder på en själv när man reser ensam. Blev en överdos med bilder på en själv här istället :)

      Radera