söndag 12 april 2015

"Bra - dåligt" lista med att bo i Stockholm igen

Två veckor har passerat i Stockholm, dags för en lista över vad som varit bra och dåligt hittills:

Bra - att gå på Ica Maxi och kunna handla vad som helst (alltså detta kom spontant som första tanke. Så mycket har jag saknat en stor och normal matbutik!!!)
Dåligt - att gå bananas på Ica Maxi och efteråt släpa hem 4 tunga matkassar och inte kunna ta en taxi hem för 14kr

Bra - närmare till familjen
Dåligt - kommer inte riktigt på något dåligt i den kategorin... 

Bra - underbart att träffa ens Stockholms vänner igen
Dåligt - så trist att inte umgås med ens Shanghai vänner längre (men, några styckna är redan tillbaka i Stockholm, kan därmed omtitulera dom som Stockholms vänner lyckligtvis)

Bra - börja resa igen i Europa 
Dåligt - det är ju så mycket dyrare att resa i Europa!! 

Bra - alla talar svenska
Dåligt - man förstår vilka otrevligheter folk kan säga. Alltså vissa kan vara riktigt elaka i köer eller i lokaltraffiken...

Bra - jag trivs verkligen att vara tillbaka i vår lägenhet i Stockholm
Dåligt - men, lägenheten i Shanghai var nästan dubbelt så stor. Saknar att ha ett gästrum man kan hänga tvätt i. Nu hänger den ovanför badkaret där man duschar, tror jag inte stått raklång och duschat normalt (dvs inte intryckt i ena hörnet) en enda gång hittills....  

Bra - jag gillar verkligen att jobba som mönsterkonstruktör igen och att få vara del av den kreativa processen
Dåligt - alltså kan man sluta uppdatera alla system och program man jobbar i? Tar ju en halv evighet för mej att göra jobbet nu eftersom jag inte hittar var dom rätta knapparna är...

Bra - Så ljust om kvällarna, härligt med sol!!
Dåligt - Så ljust om kvällarna att man inte vill gå och sova

Bra - gillar att göra mat och kunna handla allt möjligt (som jag har saknat laktisfri gräddfil och matlagningsgrädde)
Dåligt - hittills har det inte hänt, men jag kommer ju att sakna Sherpas hemleverans för 15kr. I just know it...

Hmm, tror det var det hittills. Lär komma fler observationer senare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar