söndag 8 november 2015

Chili, basilika och tomater

Efter att vi kom tillbaka från Kina tyckte jag det var dags att få gröna fingrar. Det är lite allmänt känt i min familj att jag inte har det, men det tänkte jag få ändring på! Så i våras och under sommarn har det tillkommit en hel del växter i vår lägenhet. Och det har också försvunnit en del under vägens gång. Vissa som inte trivdes med mej och vissa som inte trivdes att vara i från mej (dvs vi åkte på semester..) Men några växter som trivs riktigt bra med mej är chili, basilika och körsbärstomat. 

Jag har många chiliplantor. En stor planta har jag köpt som gett massa frukter och sedan har jag också odlat från frö ca 5 plantor (det var fler i början, men dom svaga har sållats bort...)

Det kniviga är ju bara att man kan få rätt många chilin på en och samma gång, och det är faktiskt inte så ofta vi använder chili i maten. Men, funkar bra att hacka och torka och använda senare också! Basilika som syns i bakgrunden används desto oftare. Dessa härstammar faktiskt från vanliga små basilika krukor man köper i mataffären. Jag knipsade av flera tjälkar och lade dom i vatten. Efter ett par veckor har dom fått rötter och då planerar man dom. Och vartefter dom växer till sej så knipsar man av flera tjälkar och lägger dom i vatten osv. Så basilika tror jag vi aldrig behöver köpa igen *ta i trä, peppar peppar* 

Jag köpte en körsbärstomat planta i våras och var nära att ta död på den rätt snabbt. Men efter lite kärlek och omsorg fick jag liv i den igen! Hittills har jag fått kanske 5 tomater, så utdelningen är inte lika stor som för chilin eller basilikan. Men lite roligt är det ändå med egna tomater! Och dessa kunde man tydligen också bryta av en kvist och ha i vatten. Efter en tid hade den fått rötter och man kunde plantera den, och voilá, en ny planta. Så dessa tomater är från den nya lilla plantan. Därav också väldigt små tomater, dessa är ca 1cm i diametern.... 

Men hur kombinerar man växtintresse och reseintresse? Det är inte det lättaste kan jag säga. Och tyvärr har vi inga vänner/familj i närhet som kan vattna nu som då. Jag jobbar ännu på att hitta den ultimata vattningsmetoden för semestern. Hittills har det varit bäst att lägga gröna oasis block i ugnsformar (eller andra vattentäta lådor...) och fylla på rejält med vatten. Då kan krukan stå direkt på blocket och få i sej vatten sakta men säkert. Efter varje semester är det ju någon planta som fått ryka, men det är väl naturens lag. Bara dom starka överlever... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar