söndag 1 november 2015

Stockholm - att göra enligt Tripadvisor

Det här med att vara turist i sin egen stad är man ju lite dålig på. Därför tänkte jag gå igenom Tripadvisors lista med saker att göra och ge min egen recension om ställena! 

1. Vasamuseet
- jag besökte museet tillsammans med min familj för länge länge länge sedan. Idag gjorde vi ett återbesök! Och det var rätt intressant faktiskt! Mer bilder kommer i veckan!

2. Gamla Stan 
- jag är tudelad när det kommer till Gamla stan (som min man påpekar att jag uttalar fel, jag betonar tydligen ordet gamla alldeles för mycket.) Det är en väldigt mysig stadsdel och det var där vi gifte oss. Men det är också massor med turist-krims-krams-butiker och med självklart tillhörande turister som drar ner betyget rejält...


På promenad i Gamla Stan

3. Djurgården
- härligt att ta en promenad runt Djurgården, rekommenderas! Vi tog en söndagspromenad där idag, mer bilder kommer i veckan.

4. Stadshuset 
- vi gifte oss i Stadshuset (alltså när vi gifta oss i smyg för 2,5 år sedan) så rejält check på den! Har bara positiva minnen av Stadshuset med andra ord, men är ju inte riktigt objektiv i detta läge...

5. Skansen
- förstår inte riktigt hur Stadshuset vann över Skansen. Skansen är mycket värt ett besök. Tappat räkningen för hur många gånger man varit där med familjen och andra besökare... Skulle nästan sätta detta som top 1 faktiskt! 

Skansen 2015

6. Fotografiska
- enda museet jag regelbundet återkommer till. Väldigt fint! (Fotointresse är kanske ett måste, annars är det väl rätt trist...)

7. Monteliusvägen
- inte besökt ännu, men det området är väldigt mysigt så här ska vi definitivt gå en höstpromenad! 

8. Abba the Museum
- det blev ett besök i somras. Extra roligt med musikintresserad familj, anekdoter och minnen tillkommer då i rundturen. 


9. Stockholm Canals
- inte riktigt säker på vad dom syftar på här. Vattnet som finns i Stockholm så där allmänt eller är det någon speciell kanal?? Härligt är det i alla fall med vattnet, det gör staden väldigt vacker, levande och öppen. Förutom när det kommer till lokaltrafiken och det tar minst 40 min att åka vart du än ska för det är alltid vatten i vägen och du måste åka konstiga omvägar... 

10. Vandringsturer
- nej, jag vägrar gå i en turistgrupp i stan och lyssna på en guide. Men, som bröllopspresent fick vi faktiskt en takvandring, mycket mera intressant! Dock återkommer vi till våren om det, lite väl kallt att göra det nu...

11. Rymningsspel
- lite förvånad att såna här kommer så högt upp på listan. Visst kan det vara kul med ett trevligt gäng. Men det är väl inte riktigt det första (eller elfte) jag skulle rekommendera till en turist att göra... 

12. Drottningholmsslott
- trevligt dagsutflykt! Mer kan ni läsa här!




13. Södermalm
- trevligaste stadsdelen enligt mej. Och väldigt stor, traska runt här och du får en bra dagspromenad! Jag tror man lätt skulle kunna göra en egen top 20 bara över Södermalm! 

14. Kungliga slottet
- aldrig gått in men cirkulerat där kring. Turistbussarna som står där utanför skrämmer iväg en litegrann... Men ganska kul att se vaktbytet!

15. Prins Eugens Waldemarsudde 
- rätt säker på att jag varit här för några år sedan. Lars Wallin hade en utställning "Fashion Stories" där. Om man gillar konst är det väl ett bra ställe att besöka, annars nja...

16. Junibacken
- jag tror jag varit här som barn, men inte helst säker. Dock känner jag inte för ett återbesök såvida vi inte har syskonbarn med oss. Känns lite halvobligatoriskt att ha barn i sällskapet om man ska hit...

17. Skeppsholmen
- kanske dags för ett återbesök, länge sen man var där nu. Tror Moderna museet och Östasiatiska museet ligger där och själva ön är trevlig att promenera runt på.

18. Stortorget
- ja, är man i Gamla Stan kommer man förr eller senare till Stortorget. Rekommenderar julmarknaden, väldigt stämningsfullt! 

19. Sigthseeing-turer
- nej, inte testat och kommer högt troligtvis inte att testa heller. 

20. Operan
- detta skulle jag verkligen vilja besöka! It's on my to do list! 

Så detta var Tripadvisers top 20 saker att göra i Stockholm. Många platser hade vi faktiskt redan besökt, kanske man är ganska bra turist i sin egen stad ändå? (Och nej, jag är inte stockholmare och skulle aldrig kalla mej för en stockholmare. Men just nu bor jag här, så därför kallar jag Stockholm för min stad...) Men kanske inte riktigt det top 20 jag skulle rekommendera ändå. Kanske återkommer med min egna top 20 över staden lite senare... 

2 kommentarer:

  1. Med kanalturer menar de nog de turer man gör Kungsholmen runt, Under Stockholms broar och Djurgårdsbrunn. Under Stockholms broar med passerande av Slussen och Hammarby kanal kan jag verkligen rekommendera!
    Jag hör nog till de som rankar Stadshuset högre än Skansen. Djurparker finns överallt och husen är fina men finns också de på hembygdsgårdar runt om i Sverige (Jamtli i Östersund inte minst). Stadshuset däremot är nog min favoritbyggnad i hela Sverige. Wow. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jaa, kanske testa den båtturen nästa sommar då :) Jag har märkt att jag börjar dras mer och mer till naturupplevelser under semestrarna nuförtiden, så kanske därför inte byggnaderna lockar lika mycket. Även nu om man inte kanske kan kalla Skansen för naturupplevelse precis :P

      Radera