torsdag 7 april 2016

Skottland del 5 - Isle of Skye

När vi (läs jag) började planera resan så var Isle of Skye på plats nr 1 över platser vi måste besöka. Därför stannade vi också längst här, 3 nätter. Räknade också med att detta var stället med mest ostadigt väder, så därför ville jag planera in lite buffert när det kom till tiden... 


 Vi började att besöka Fairy Pools. 


 Vacker vandring längs en bäck med verkligen turkosblått vatten på vissa ställen. 



Försökte ta lite bilder med längre tidsutlösning (eller hur man nu säger det), och det gick sådär utan stativ kan jag ju säga. Två bilder blev väl skapliga, resten blev väldigt suddiga... Har gått i tankarna på att skaffa ett stativ en längre tid nu. Men, är det värt att släpa med ett under resan bara för ett par bilders skull? Vet inte riktigt, det är ju inte så att jag packar sådär jättelätt sedan innan...



Vackert var det hur som helst. Efter den vandringen begav vi oss mot Portree och vårt nästa boende Conusg B&B. Väldigt trevligt ställe på utkanten av den lilla staden. Och trevlig värdinna, men liiite väl pratglad och förklarande. Nämnde man något ställe fick man direkt en 8min vägbeskrivning. 


 Hon tipsade i alla fall om denna promenad som var precis bakom huset och efter lite kringelkrokar ledde in till staden. Väldigt fin och passlig promenad innan middagen. 



Kan tänka mej hur fint detta hade varit under sommaren.  


 Och på tal om sommar. Nu åkte vi ju i mars, men det var ändå en hel del turister. Det var ju påsk, så det ökar väl antalet rätt rejält... Men, jag undrar hur packat det måste vara under högsäsong? Om det var rätt mycket folk redan nu? 

Måste ta och dubbelkolla Islandsresan så att alla datum och boenden stämmer. Man vill inte börja åka runt och söka där om nått skulle ha blivit fel. Gissar att allt kommer vara fullt kring midsommar... 

Anywho. Vi besökte ett destilleri. Rätt trevligt. Men uppfattade ungefär 10% av vad guiden sade, lite för okoncentrerad. Och whisky är inte riktigt (eller inte alls) min grej... 


Efter lite felkörning (vill inte skylla på någon, men inte alls mitt fel) besökte vi Claigan Coral Beach.  


Men med 10grader i luften och ruggigt kylig blåst var vi inte så sugna på att ta ett dopp.  


Mannen tog även en tur till "Old man of Storr" medans jag låg till sängs och var sådär lagom snörvlig och hostig. 

Vi gjorde även vandringen Quiraing, men dom bilderna kommer imorgon. Helt fantastisk plats som förtjänar sitt eget inlägg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar