onsdag 13 juli 2016

Island Dag 7,8 och 9 - vandring, ridning och mera vandring

Dag 7:
En vecka in på Island och äntligen dags för ridning!! Vi hade anlänt dagen innan till Akureyri och bodde två nätter på Uppsilar Guesthouse som låg en bit utanför. Väldigt trevlig ställe, otroligt vänlig personal som bl.a. bjöd på lamm till middag. Frågade om det var från någon gård här i närheten. Dum fråga, det var ju såklart från den egna gården. Då snackar man om lokal mat!!

Men, tillbaka till hästarna!

I väntan på att hästarna skulle sadlas. Pólar hester hette stället.

Vi red en tre-timmars tur. Och j*klar vad dom här hästarna hade energi!! Om vi i Mongoliet fick kämpa för att hästarna skulle få lite fart fick vi här istället kämpa för att hästarna inte skulle springa iväg (galoppera är kanske rätta termen...)
Innan ridningen hade vi några timmar på stan. Akureyri var en riktigt mysig liten stad! Och rätt skönt som omväxling! Även fast natur är fantastiskt kan det bli halvknepigt när en matbutik är en halvtimme bort med bil eller du har typ en enda restaurang inom en 100km radie... Bra att ha extra mat med sej!

Dag 8:
Vi körde vidare på jakt efter nya vandringsleder.

Vi tog en detour till Hólar (där dom tydligen hade hästtävling, massvis med husvagnar och tält mitt i allt...) Vandringen gick sådär. det blev totalt 45min sökandes efter vandringsleden. När vi märkte att vi hade gått tillbaka i en cirkel gav vi upp och åkte vidare...

Av någon konstig anledning lyckas våra väskor alltid explodera när vi kommer in på rummet....

Den natten bodde vi på Lax-á Blarda Lodge. Detta var mera av ett hotell och vi hade till och med eget badrum (första och enda på resan...) Men kan ändå inte riktigt rekommendera det stället. Det var mitt i en dalgång med ungefär 30 min körning till butik/restaurang. Dom hade tydligen en restaurang själva också, men man måste förboka och maten serverades kl 23. Vi var lite konfunderade över detta system. Men gissar att fiskare har sina egna mattider? Ja, detta var alltså ett fiskarhotell som vi lyckats boka in oss på! Kanske fixar/fångar man sin egen middag.... Istället för att komma underfund med deras middagssystem så åt vi gårdagens rester. Lyxigt värre. Som sagt, bra att ha med sig extra mat...

Vacker utsikt från parkeringen var det iaf!

Dag 9:

Denna dag har jag tagit extremt få bilder ifrån. Vi körde mot Búdardalur (bodde på ett BnB där) och hittade en vandringsled ca 15 min norr om byn. Rätt tuff led, rakt upp för en rejäl kulle, sedan en halvtimmes irrande om vart leden egentligen tog vägen och sedan nerför igen. I regn och blåst. Lunchen tog vi under vandringen, vi sökte vindskydd bakom en stenhög/rös/stenar-staplade-på-varandra och åt smörgås med Philadelfiaost och kokta ägg. Då småskrattade man lite åt sitt val av semester kan jag ju säga...

Tror inte denna bild togs dag 9, men det får gå... Det fanns får och lamm precis överallt! Man fick verkligen hålla koll på när man körde att inget sprang över vägen. Och alltså så söta lamm!! Skulle ha kunnat ta med ett hem...