måndag 15 maj 2017

En lista om resor från Sevendays!

Fantasilös som jag är just nu i mitt bloggande så fortsätter jag haka/snylta på veckans blogglista av Sevendays! Förra veckan handlade listan om Eurovision Song Contest, I think not... Om det är något som jag gillar snäppet mindre än Svenska hockeyligan (eller vad det nu heter??) är det Melodifestival och ESC och allt där kring. Sorry älsklingen (som älskar hockey), men hur kan man seriöst ha typ 7 finaler i en serie? Man har EN final, punkt slut. Tycker Mellon och ESC börjar spåra ut med alla delfinaler och andra chanser osv. Inte för att jag ser på dom, men det blir lite mycket ointressanta artiklar på tidningarna under den tiden... 

Hoppsan. Hamnade visst in på ett halvirriterat sidospår. 

Veckans blogglista handlar ju faktiskt om RESOR! Och DET är något jag känner extra positivt för!!

Vi börjar: 

Min senaste resa gick till: 
Irland!! Det blev några inlägg om den resan som ni hittar till höger, så tror det är nog pratat om den resan...



Så ofta reser jag: 
Det här varierar. Innan vi bodde i Shanghai blev det väl några resor per år, men inge desto mera. Första halvåret i Shanghai reste vi knappt något, man hade en hel stad och land och kultur att bekanta sej med och försöka bosätta sej i, så fanns inte riktigt något behov av att resa iväg någonstans. 

Sen ändrades det. Resten av tiden i Shanghai blev det nästan som en drog att boka in resor, ofta hade man tre inbokade. Det så mycket lättare att resa i Asien när man redan bodde där, både när det gäller pris och tid. Vi valde också att bara resa till ställen som vi annars kanske inte hade rest till från Sverige pga avståndet.  

Nu när vi är tillbaka i Sverige tycker jag vi knappt reser något. Vilket inte riktigt stämmer, det har ändå blivit ganska många resor dom senaste två åren. Men det går ju liksom inte att jämföra med Shanghai-tiden. Och har på känn att det kommer att mattas av ännu mera nu med en rejält växande mage. En sista utlandssemester ska vi göra innan vi får tillökning i familjen, och efter det får vi se helt enkelt. Säkert kommer vi att fortsätta resa, men lite andra resmål kanske. Och det beror ju såklart på hur vi alla mår och vad som passar oss. Vi får se helt enkelt. Men, har en tanke om att spendera någon del av mammaledigheten vid en sandstrand... 



Min drömresa får till:  
Finns så många ställen man skulle vilja besöka. Men sydön på Nya Zeeland kommer ändå först i tankarna. Nordön var ju magisk, och det sägs att sydön är snäppet vassare när det kommer till naturupplevelser. Så någon gång ska vi tillbaka, så är det bara! 



En plats alla borde se: 
Oj, denna var svår. Jag tycker att alla (kanske mest riktat till mej själv) borde resa mera inom Norden! Det är ju lite pinsamt att jag bara varit i Norge under ett par timmar (vandrade i Storlien), räkans det ens liksom? Det finns ju fantastisk fin natur här och massvis med vackra städer, så ibland känns det lite som att man går över ån för att hämta vatten... Men man vill ju passa på att åka någon annanstans när man väl har semester. Vilket ju är väldigt dumt, finns ju massor att se på nära håll! Och till alla svenskar, åk till Helsingfors! 

Tre saker jag packar med: 
Att säga pass och kreditkort låter lite tråkigt, det är ju givet. Så låtsas inte om dom... Jag blir bara sämre och sämre på att packa, eller jag lägger ner mindre fokus på det inför varje resa känns det som. Ändå brukar man klara sej, så länge man har kreditkort som funkar på dom flesta ställena, all bokningsinfo utprintad (lita aldrig på att du har internet eller batteri...) och ID så du kan resa, burkar det mesta lösa sej på plats. Men som sagt, om vi ignorerar dom allt för givna svaren... Jag ser till att alltid ha med mej: 
- snacks så att jag kan klara med hela flygresan och en bit in. Man vet aldrig när man hittar ett bra matställe. Det jag brukar köra på är fröknäcke, nötter, chips och choklad. ibland om jag är riktigt ambitiös (typ tar ett tidigt flyg och inte ätit frukost hemma) har jag med kokta ägg och morötter. 
- en Lonely Planet guidebok. Jag brukar aldrig köpa souvenirer från en resa (köper jag något är det för att jag behöver det då eller tills när jag kommer hem), så en guidebok har blivit som min souvenir. Och måste vara Lonely Planet. Dom är bäst och annars passar dom ju inte in i samlingen jag har i bokhyllan. 
- en stor sjal. Ull eller kashmir om det är kallt ställe och om det är ett varmt ställe blir det en variant i bomull eller viskos. Perfekt som skydd för kyla, värme, AC, präster som inte vill att man ska gå baraxlad in i kyrkor osv... 

Mitt ultimata resesällskap: 
Inte så svårt, min man såklart! Under dom senaste 5 åren har vi rest mycket, och bara en resa har gjorts i sällskap med ett gäng (ridning i Mongoliet), två har gjorts själv (Bali och Kambodja) och en tjejresa (till Köpenhamn). Om jag inte minns helt fel nu så har alla andra resor gjorts tillsammans med min man!



Den sämsta resan jag gjort: 
Alltså det har ju hänt lite missöden under resor och jag skulle ha gjort vissa saker annorlunda med facit på hand, men har hittills inte haft någon dålig resa. Alla har varit lyckade. Att jag sedan hade matförgiftning på flyget mellan Katmandu och Shanghai (typ 8 timmars nattflyg) var ju inte en höjdare, eller vakna upp med samma problem när man ska flyga till Tokyo inte trevligt det heller. Eller när mannen lades in med dropp i Thailand eller vi lyckades kapa husbilens taklucka i en lite för låg bro, dom situationerna var ju inte toppen liksom. Men, det var bara små delar av annars väldigt bra resor. Så nej, ingen sämsta resa hittills *peppar peppar, ta i trä* 



Den bästa resan jag gjort: 
Här blir det svårare att välja däremot. Rida i Mongoliet var ju en upplevelse, älskade Japan och speciellt Tokyo och blev helt förälskad i Nya Zeeland. Att surfa på Bali var inte helt fel det med. Tyvärr, kan inte riktigt välja. 



En inplanerad resa är: 
Grekland och Kos på fredag!! Som jag längtar! Efter en maratonlång arbetsdag i fredags och slutspurt denna vecka kommer det vara så skönt att sätta sej i en solstol och bara resa sej när det är dags för mat eller dags för ett svalkande bad. Har inga ambitioner om att lämna hotellområdet ens, nu är det slappa som gäller! Och ska försöka trappa ner på jobbet under veckan, annars tar det tre dagar innan man kommer in i lugnet... 


Det var mitt listbidrag för denna vecka!! Och jag har på känn att det kommer bli lite tyst på bloggen framöver under resan. Blogger har inte längre någon app som funkar (why not?) och jag har hittills inte lyckats lägga upp en bild via vanliga blogsidan på telefonen. Tror den är lite för trött för det... Så det får helt enkelt vänta! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar