torsdag 20 juli 2017

TBT - Sommarsemestrar de senaste åren

Eftersom min sommarsemester ännu är några veckor bort (två och en halv, men vem håller räkningen) tänkte jag stilla mitt semesterbehov genom att blicka tillbaka på tidigare semestrar. En sak jag kan konstatera är att det oftast inte är under våra sommarsemestrar vi gör våra flesta resor. Dom sker oftast under hösten, våren eller andra långhelger. Jag sprider gärna ut mina semesterdagar, brukar oftast ta två eller tre veckor under sommaren, kanske en vecka under hösten och så resten av dagarna är spridda över året. 

Så här har våra senaste sommarsemestrar sett ut (och med sommar räknar jag dom klassiska sommarmånaderna juni, juli och augusti): 

2016:

Midsommarafton och vi satte oss på flyget till Island


 Tydligen saknade vi kyla och is, så vi begav oss ut på glaciärsvandring. 



Under resan spanade på ett antar vattenfall och andra fantastiska naturupplevelser. 



Tydligen delade vi upp semestern ganska mycket detta år (fick gå tillbaka till kalendern för att dubbelkolla). Vi tog bara två veckor direkt efter midsommarn, men tog istället flera långhelger och sedan en vecka till i oktober och åkte till Grekland (så vi fick kvoten på soltimmar fyllda denna sommar också).

2015: 

Som vanlig delade vi upp semestern och det började med en Vasa-Umeå-Härnösand turné. 



Under vistelsen hemma blev jag kidnappad till min möhippa och sattes på i ett litet flygplan! 



Efter visiten i Österbotten tog vi båten över och tillbringade tid i Västerbotten, bl.a. Rotsidan och Högbonden



Detta klassas egentligen egentligen inte som sommarsemester, men i september åkte vi på bröllopsresa till Portugal. Eller, vi hade bokat resan först och sedan bestämde vi för att gifta oss, så Portugal resan blev lite lägligt våran bröllopsresa... 

2014: 

Detta år bodde vi i Shanghai och semestervanorna såg lite annorlunda ut då. Vi reste rätt mycket under hela året, och under sommarn var man inte i så stort behov av klassisk "solsemester". Shanghai är väldigt varmt ganska många månader under året... Men, en sommarsemester måste man ju ha, det sitter liksom i ryggmärgen. Vi inledde den med besök av lillsyrran! 



Största delen av tiden spenderade vi i Shanghai, även fast vi bodde där fanns det ju massor för oss att se också. En liten utflykt passade vi på att göra: Moganshan och vandring i bambuskogarna! 



Vi åkte hem tillsammans och resten av semestern spenderades i festlighetens tecken: började med möhippa och slutade med bröllop. Och så ett dop där emellan också! Och en snabbvisit till Västerbotten också för att göra den klassiska familje-turnén komplett! 

2013: 

Detta var första sommarn vi bodde i Shanghai. Vi hade flyttat dit i början av året och kände inte riktigt något behov av att åka hem på semester, hellre utforska Asien! 



Men först var vi turister i vår egen stad! Storsyrran och hennes kompis kom på besök och vi spenderade en vecka med att äta gott och checka av dom viktigaste turistmålen!   



Efter det packade vi väskan och åkte till Borneo och Kota Kinabalu. 



Och besteg MT Kinabalu, eller försökte. Det stormade så mycket så vi kom oss inte riktigt ända upp...

2012: 
Bloggade inte på den tiden, så minns inte vad vi gjorde. Jag är väldigt glad att jag började skriva blogg, är det inte nedskrivet finns det inte i mitt minne. Eller det finns, men har rätt svårt att placera tid och plats. 

2017: 
Detta års semester då?? Vi tjuvstartade ju sommarn med en vecka i Grekland. Resten av sommarn har bara varit jobb. Tyvärr extremt mycket jobb. Kombinera det med en graviditet och ens helgen ser ut så här: återhämtning på soffa/balkongen. Men den 4 augusti smäller det!! Då börjar min sommarsemester! Och planerna? Nada! Eller, har massor med planer: förbereda inför tillökningen, göra fotoböcker på dom senaste fem åren, lägga pussel, bada,  yoga, vila, läsa böcker, göra matlådor och frysa in och annat praktiskt man kan tänka sej är bra när vi blir tre. Massa planer, men har på känn att 93% av dom planerna kommer att spenderas i hemmet eller inom nära radie. Har jag problem att promenera längre sträckor nu lär det ju inte bli bättre... Men det gör inget, just nu ser jag väldigt mycket fram emot att bara få njuta och ta det lite lugnt!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar