måndag 6 november 2017

Blogglista: Karriär

Inspirationstorka här på bloggen. Att bara skriva om baby-relaterade grejer blir lite overkill, till och med för mej även fast jag mitt i det.. Så vi kör Sevendays blogglista! Denna vecka är det tema "karriär"! Passar lite bättre än förra veckan som handlade om pyssel. Jag kan räkna antalet pyssel per år på en hand... 

Jag jobbar som:
Mönsterkonstruktör, har (i princip) gjort det dom senaste snart 9 åren. 

Karriär i jobbet för mig betyder:
Ordet karriär är för mej förknippat med att avancera uppåt, att hela tiden jaga något. Jag vill inte "uppåt", är totalt ointresserad av att ha tex. någon chefsposition. Just nu vill hellre "framåt" och vidareutvecklas i min roll. Jag har väldigt ödmjuka mål, jag vill bara bli bäst på det jag gör, hehe. 

Tre saker jag kan göra, för att nå mina mål är:
Om vi fortsätter från förra punkten då, alltså att min mål skulle vara "att bli bäst". (Det är ett väldigt dåligt mål, jag vet, det är ingen tävling och hur avgör man när man är bäst... Men ignorerar det just nu) Här är tre punkter:
- mera erfarenhet, nya problem dyker upp hela tiden och man kan alltid lära sej något av dem
- hålla mej motiverad, otroligt viktigt!! Motivation är alltid den starkaste drivkraften
- testa nya saker, kurser, se hur andra gör, inspireras etc. Lära mej nya saker helt enkelt. 

Det här är mitt nästa mål i karriären:
Som sagt, bli bäst. Jag gillar det jag gör, så vill inte ha en ny tjänst eller byta jobb. Jag vill hela tiden bli bättre där jag är. 

Här ser jag mig själv om ett år:
Om ett år är planen att jag ska ha börjat jobba heltid igen efter föräldraledigheten. Då kommer jag att fokusera på att göra ett så bra jobb som möjlig i utsatt tid och sedan SLUTA JOBBA. Tidigare har jag jobbat på tills jag varit nöjd, även om det betydde jobba övertid. Nu måste jag sluta med det, så utmaningen om ett år kommer att vara att se till att göra det jobb jag ska under arbetstid. Och sedan gå hem!! 

Tre saker jag lärt mig under mitt arbetsliv:
- jobbet är inte allt. Även om det är väldigt roligt. 
- man kan göra saker på flera sätt och alla gör vi saker olika.
- såklart massor med teknisk kunskap och förståelse hur viktig tydlig kommunikation är.

En person jag ser upp till, karriärsmässigt:
Dom som börjar närma sej pensionsåldern men som ändå inte fastnat i gamla hjulspår. Dom gamla rävarna som ändå tänker nytt, är öppna för förändringar och vågar prova nya saker. 

Mitt drömjobb:
Jag vill fortfarande jobba som konstruktör, men nån gång i livet skulle jag vilja jobba mera med unika plagg, inte konfektion och massproduktion. Tänk att få jobba med haute couture liknande plagg! Men skulle aldrig klara av att jobba på en riktig haute couture ateljé, är alldeles för rastlös för det (läs slarvig och otålig). Jag tror drömmen skulle vara att drapera fram första prototyper för avancerade plagg. Dvs skapa något praktiskt, men det behöver inte vara så noggrant sytt som själva slutprodukten. Skulle inte vara en bra sömmerska... 

Som anställd är jag den här typen:
Arbetshästen. Gillar att jobba på och är sällan den som sitter och diskuterar och vrider och vänder på saker och ting. 

Som chef är jag den här typen:
Jättedålig. Antingen så är jag micro-management typen och vill att allt ska göras på mitt sätt eller så delegerar jag det helt och hållet och släpper totalt kontrollen. Allt där mittemellan med stöttande ledarskap (som ju är bäst) och kunna driva ett team och ge konstruktiv feedback är inte mina starka sidor. 

Ett mål jag uppnått i min karriär:
Jobbat utomlands. Nu gjorde jag det inte för att "det var bra för min karriär och det ser snyggt ut på CV't". Jag har alltid varit intresserad att bo utomlands och jobba närmare produktion. Jag lärde mej så otroligt mycket på mina två år i Shanghai! Jag hoppas att en sådan chans dyker upp igen nångång! 

Så här jobbar jag aktivt för att lyckas på jobbet:
Jag byter tjänst med några års mellanrum. Det är inte något jag "aktivt" gör, men har en tendens att bli rastlös efter en viss tid och då börjar man titta efter annat. Och man lär sej alltid så otroligt mycket bara genom att byta team eller varugrupp eller kundgrupp. Som kortast har jag haft en tjänst i 3 mån och som längst i 2,5 år. Minst två år är det optimala tycker jag. Första året är allt nytt och andra året kan man dra nytta av sina erfarenheter. Men att uppleva något för tredje gången, nja, då brukar oftast min rastlöshet kicka in... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar