söndag 26 november 2017

Dags att ge upp?

Vad tror ni? Är det dags att ge upp? Eller finns det ännu hopp? 


När jag gick hemma i värkar för ett par månader sedan upptäckte jag att denna växt hade fått spinn (tror jag det var iaf). Sedan dess har det varit en kamp om att få bort ohyran, jag har duschat bladen och torkat dom med såpvatten. Tror inte växten gillade behandlingen, blad för blad blev gulare och gulare och nu ser den ut såhär. Hoppet är ute, eller hur? Jag vet inte vad växten heter, och det är väl svårt att känna igen den nu, men den hade randiga stora blad som ställde sej rakt upp under natten (sjukt fascinerad av det!) 


Nästa växt. Denna köpte jag för ca 3 månader sedan. Det ser rätt trött ut. Jag bad om en växt som var lättskött och inte behövde mycket solljus, porslinsblomma tror jag det var? För några veckor sedan började bladen trilla av. Vissa blad blev bruna och några gulnade. I ett desperat försök att rädda växten klippte jag bort dom dåliga delarna. Tror inte det hjälpte så mycket, eller? Finns det hopp? 

Den sista, som ännu ser rätt levande ut är denna! Vet inte vad den heter, men har ljusrosa blommor. Ska vattnas regelbundet, vilket jag gjorde. Tills jag insåg att den badade i vatten. Var ju lite lättare att kontrollera mängden när krukan stod på fat... 

I min familj har jag, det oförtjänta ryktet enligt mej, att vara väldigt dålig på blommor. Förstår inte varifrån det kommer?? Till mitt försvar kan jag säga att jag har flera blommor som ser mycket (relativt) välmående ut och som jag haft rätt länge!! Men jag orkar inte ta bild på dom, så ni får helt enkelt tro mej....  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar