torsdag 30 maj 2013

Det här med att vara ett par år efter...

Jag jobbar inom modebranschen. Då borde man alltid ligga steget före alla andra. Tycker man. Men med många saker är jag väldigt sen att ta till mej. (Nu är jag inte designer, så det är som tur inte min roll att vara visionären när det gäller framtida trender... Hade inte varit så bra på det gissar jag). När något blir väldigt hajpat blir jag nästan lite emot det. Men bara för en tid, sedan mognar jag ju såklart för det efter att alla andra slutat prata om det eller det blivit "vanligt". Så var det t.ex. med Stieg Larssons Millennium serien. Ett par år senare när typ alla läst alla tre böckerna, då började jag läsa dom. Eller när leggings blev trendigt för X antal år sedan. Det tog mej ca 3 år innan jag köpte mitt första par leggings (och ja, jag är inom modebranschen...). Och min motsträvighet att förnya mej när det gäller teknik ska vi inte ens parata om...

Hur som helst. Till sak. 
Vi håller på att kolla på en otroligt intressant serie, nämligen "Landet brunsås". Den handlar om svensk matkultur och matvanor. Varför äter vi som vi gör och hur har det blivit så. Man får sej verkligen en tankeställare när det gäller mat. T.ex. ett kilo köttfärs kan kosta mera än ett kilo köttbullar. Hur går den ekvationen ihop? Eller att nästan alla priser har höjts dom senaste decennierna, men matpriserna har i princip varit dom samma. Eller varför äter man något snabbt och stressigt för att hinna gå på yogapasset. Vi behöver yogan för den gör ju oss mera lugna och mindre stressade. Men hade det inte varit bättre att prioritera att äta i lugn och ro från första början så kanske vi inte hade känt oss så stressade att vi behövde yogan för att kunna varva ner? De säger mycket intressanta saker i serien och man börjar ifrågasätta ens eget beteende. Och verkligen inget illa om yoga, jag gillar det som träningsform. Men det är lustigt att tiden för matlagning och priset för råvarorna inte är så prioriterat... Eller, det kanske bara så för mej?

Så denna serie kan jag verkligen rekommendera!! Och det är ungefär 3 år sedan den sändes på SVT. Jag följer alltså min egen trend och är 3 år efter alla andra...  

2 kommentarer:

  1. Haha, du kan ju fortsätta med att titta på Historieätarna (av samma skapare) om det inte är för modernt. Tror det sändes i vintras på svt. Håller med om att landet brunsås var bra, men har tydligen glömt en del så en repris kanske sku vara på sin plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här gjorde jag faktiskt ett trendbrott, Historieätarna har jag redan kollat (hör och häpna!). Det var den vägen vi började titta på landet brunsås. Det var också en väldigt bra serie!! Hoppas det kommer en till säsong!

      Radera