söndag 26 maj 2013

Söndagspromenad


Det finns många fina fina bloggar om Shanghai, och ett par har tipsat om denna nyöppnade galleria. Därför måste ju vi också testa den (ungefär en månad efter alla andra bara...). Den heter K11 och ligger på Huaihai Lu nära Huangpi Lu. 


 



 

I gallerian fanns bl.a. ett ställe som hade sina egenodlade sallad.



Lunch blev det på Azul urban, riktigt gott! Kan verkligen rekommendera!






När man har bott här en tid kommer man säkert att sluta fascineras över vissa saker. Jag är så pass ny i staden ännu att i princip det mesta fascinerar mej. T.ex. dessa gigantiska vägar.


 The avocade lady på 274 Wulumuqi Lu. 
 

"The Avocado ladyn" är en lokal kändis bland expats. Det är en frukthandlare med extra entrepenörsanda. Avokadon är tydligen väldigt dyrt i denna stad och då tog hon och började sälja dem till ett överkomligt pris. Därav namnet. I detta lilla fruktstånd kan man hitta lite allt möjligt, mycket grönsaker och frukter men också ost, vin, mjölk och kött. Hon verkar ha nischat in sej på att sälja till expats och anpassat sortimentet därefter (dom gånger jag har varit där har i princip alla hennes kunder varit expats). Och jag har till min stora lycka hittat majskorn så jag kan poppa mina egna popcorn!! (Halleluja-moment för mej, jakten är äntligen över. Äter popcorn var och varannan dag, och här är micropopcorn äckligt söta.... Eller smaksatta med t.ex. persika, men det har jag inte ens vågat prova). Och det roliga är att hon verkar vara rätt nöjd med sitt namn, nu finns till och med hennes egna kaffe att köpa. Frågan är om det är smaksatt med avokado??

3 kommentarer:

  1. Välkommen kära syster till bloggvärlen :)! Det ser ut att bli en bra blogg! Och halleluja för popcorn. Själv har jag en svacka nu. Tror jag föråt mig på popcorn för ett par år sedan... Taffels ostbågar is the shit nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska försöka hålla igång den :) Om inget annat är det alltid bra att ha som sporre för att ta bilder med bättre kameran och inte bara Iphonen...

      Radera