måndag 27 maj 2013

Saker för att motverka hemlängtan

Jag brukar sällan få hemlängtan. Men så brukar jag alltid ha små saker runt omkring mej som påminner om hem eller som betyder något viktigt för mej. Kan man kalla det minnes-materialist?? Vi packade inte med oss så mycket när vi flyttade från Sverige, men en del bilder, fotografier och tavlor kom med i handbagaget. Vilken skräck det skulle vara om man skulle ha checkat in dom och väskan skulle försvinna! Nej, allt viktigt och personligt hamnar i handbagaget. 



Dessa tre söta dockor köpte jag idag. Jag har tidigare köpt en uppsättning till mej och till mina två systrar. Tre dockor och tre systrar, passar ju perfekt! Men, min uppsättning packades ner och lämnades i Sverige. Jag menar, man kan ju inte köpa något i Kina för att ta dom till Sverige för att sedan ta tillbaka dom till Kina. Tyckte jag då... Men som tur är kan man ju i detta fall lätt köpa nya. Så ny är de tre systrarna tillbaka i vårt hem! 



 
 Det som var viktigt för oss (men som vi absolut inte orkade släpa i handbagaget) var böcker. Böcker brukar ju vara en verklighetsflykt, men i detta fall är det mera en "åka hem för stunden" upplevelse för mej. Dessa två böcker fick jag i julklapp innan vi åkte. Det är en Kaj Korkea-Ahos två böcker "Se till mej som liten är" och "Gräset är mörkare på andra sidan". De utspelar sej mestadels i Österbotten, Finland. Och eftersom jag själv är finlandssvensk och kommer därifrån är det extra roligt och intressant att läsa. Speciellt när små fraser ibland skrivs på dialekt, t.ex. "Valter ha no hadd dryyft å fråga vainda dag, nåår komber Ano?" Österbottniska dialekter är ju härliga, och lättförståeliga, eller hur? ;)

4 kommentarer:

  1. Det var så fin idé med Tre systrar! Min uppsättning står just nu på en hylla i Matildas rum för hon tycker de är så fina.

    Jag läste Kajs första bok under julen och tänkte läsa ditt exemplar av Gräset är mörkare på andra sidan innan du fick den (i smyg ööh...), men det var en viss syster som sölade med den. Efter som vi bara är tre systrar är det lätt att räkna ut vilken ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag funderade faktiskt när jag började läsa boken att den kändes "använd", det var inte den där "ny bokskänslan" när man bläddrade i den. Sedan kom jag på att jag hade ju sagt till den fattiga studentsystern att hon kunde läsa den först innan hon gav den :P

      Radera
  2. haha jaa ja skyller helt på att du gav mig lov att läsa dem först! (åh så sen man är att kommentera, sorry!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo då, ingen fara. Jag minns att så var dealen :P

      Radera