tisdag 28 maj 2013

Suzhou

Idag har jag och kollegorna varit ute i Suzhou. Eller jag tror det var i dom trakterna iaf... Inte helt hundra koll på vart vi åkte. Men bra var det i alla fall. Dock blir det inte så trevliga bilder då man är där i och med jobb. Så därför lägger jag istället upp bilder från vår dagsutflykt jag och P gjorde till Suzhou för ett par veckor sedan. Mycket roligare med semesterbilder än jobbilder ju...

 Suzhou kallas typ det östra Venedig. Och visst var det mysigt och fint, men kanske inte helt i klass med Venedig....
 Vandrade runt i "Gamla stan" med vår egna guide Maggie. Vi hade träffat henne på en tidigare semesterresa. Vad var oddsen att vi skulle ses igen?


 



 "Say chinese"
Maggie: "there are some guys that what to take a picture of you."
Jag: "öööh, okay?"
" Oki, say chinese again then...."

 Staden är känd för sina vackra gårdar. Jag vet inte hur jag tänkte, men jag hade föreställt mej öppna ytor och mera parkliknande trädgårdar med gigantiska blomsterarrangemang. Men nej, gården bestod av sten. Väldigt vacker sådan. Man ska alltså inte anta något här.

 Gården hette "Lion garden" för att vissa stenar kunde likna lejonhuvuden. Och inte helt förvånande tillhörde gårdarna förr i tiden någon rik person. Men idag är dom öppna för allmänheten (mot en liten entréavgift).
Dagsutflykten var väldigt härlig. Skönt att få lite omväxling från storstaden (här bor det ju "bara" ca 7 miljoner...). Man åker ut dit med tåg från Hongqiao. Dock är det bra att ha bokade returbiljetter. Vi fick på kvällen köa i 40 min för att få reda på att nästa tåg som har platser kvar går om 3 timmar. Försök smälta det beskedet när du har rejäl solsting och börjar bli småhungrig! Men vi löste det lite snabbt och smidigt med bil till Hongqiao och tunnelbana därifrån...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar