lördag 3 augusti 2013

Kota Kinabalu, del 1

Tillbaka i Shanghai efter en härlig semester i Kota Kinabalu i Borneo, Malaysia.
Här kommer X antal bilder från resan.

Första dagen var planen: åka ut till en ö och ligga på stranden och lata sej. Men varken jag eller P är så bra på att sitta still, speciellt inte när det finns en ö att utforska. Så det blev först en djungelpromenad.

Sen hittade vi till stranden för sol och bad.

Och lite fotograferande såklart. Ön hette Manukan och låg ca 15 min båttur utanför KK, man kan se staden i bakgrunden på fotot. Själva staden var inte så jättefin om jag ska vara ärlig. Man hade gärna haft en strand eller pool närmare. Men istället fick man åka iväg på utflykter till bl.a. olika öar som låg i närheten. Och det funkade bra det med!

Ön Sapi. Väldigt fin och väldigt mycket badande turister.
Jag gillar att bo i Kina, men när man åker iväg på semester vill man ju gärna komma bort ifrån vardagen (dvs Kina) och se något annat. Kota KINAbalu verkade vara dit kinesernas reser på badsemester, ungefär som Thailand för oss. Så vi lyckades inte helt ta oss bort från Kina. Men det var rätt roligt att se kineserna bada, helst i långärmad tröja, med snorlek, cyklop och en flytväst. Och hatt ibland.

Två maneter såg vi (dock inte på denna strand). Men inge brännskador som tur.

Nattmarknaden i KK. Väldigt god grillad mat och färskt tillagade fruktjuicer. En wokad risportion kostade 9kr, ett grillspett 2kr och ett glas mangojuice 8kr.

Ön Gaya. Detta var den största ön, men den hade den minsta stranden. Så det blev djungelpromenad istället. Tyvärr började det regna. Inte helt smidigt att gå i djungel med strandsandaler. Men, lite vilja och envishet så gick det med.

Ja och så hittade vi ju några hängbroar i djungeln som vi måste prova också.

Efter en timmes promenad kom vi över till andra sidan ön och hittade ett fantastiskt fint resort hotell med små enskilda hus i en sluttning där man bodde, otroligt fin strand med långa bryggor och härliga pooler. Som ett paradis mitt i djungeln. Här ville man ju bo tänkte vi och hade lite ångest varför vi inte bokat detta hotell. Tills vi fick höra priset, 3200kr per natt. Hoppla. Vårt hotell inne i stan kanske inte var så tokigt ändå. Så det blev bara en lunch på det stället.

Personalen var supertrevliga på det stället. Dock var dom lite förvånade och undrande varifrån vi egentligen kom, kanske dom inte fick så många lunchgäster som kom uttraskande från skogen? Men troligtvis tyckte som lite synd om oss som måste gå tillbaka i regnet, för vi fick varsin regnponcho. Det öste verkligen ner när vi åt lunch, men som tur regnade det "bara" när vi sedan gick tillbaka.

Jag hade inte tackat nej till att ligga på denna strand i några dagar.

Eller kanske inte, ligga still på en strand när man har ett nytt land att utforska. och smidigt gör man det med cykel! Så vi åkte på en mountainbike utflykt istället.

Inte helt bekväm med att cykla över hängbroarna. Lite höjdrädd är jag ändå.

Västra delen av Borneo var väldigt mycket Kinainfluerat. Så det blev ett besök till ett Kina tempel, även fast vi ville ta semester från Kina....

Och man kan ju inte åka till Borneo utan att se djur. Dock rekommenderade UD att man inte skulle åka till östra delarna av Borneo, och det var där man kunde se orangutanger i frihet. Så vi körde det säkra före det osäkra och stannade på västkusten och fick nöja oss med Kaw Laki djurpark. Här har vi elefantungar på promenad.

Ett stycke större elefant med batman loggan i pannan.

Det djur som är mest förknippat med Borneo: orangutangen. Hade varit roligare att se dom i vilt tillstånd, men det får bli en annan gång.

I själva KK fanns det hur många hotell som helst, i alla prisklasser. Men i själva staden fanns det tyvärr ingen strand. Istället fick man som sagt åka ut till öar, eller åka några kilometer söderut till Tanjung Aru (eller ta promenad som vi gjorde). Där fanns ett lyxresort längs stranden som var otroligt fint. Här skulle man också lätt kunna bo!! Om någon annan betalade, priset var över 3000kr per natt här också, så igen blev det bara en lunch och härlig utsikt för oss.

Precis söder om Tanjung Aru resort låg en kilometerlång sandstrand. Åker man till KK måste man åka ut hit och se solnedgången. Det är ett måste.

Mari mari cultural village, som Skansken ungefär fast Borneo-style. Man var en grupp på 15 pers som guidades runt bland små hus och man fick höra/se/testa hur olika folkstammar levde. På denna bild gjordes risbrännvin.

Musikinstrument.

Vår guide och en tjej som gjorde honung. Det hela var rätt så turistigt (okej, väldigt turistigt). Men guiden var väldigt underhållande och hade bra humor, så det hela blev intressant och roligt ändå!

Massa massa pärlor.

Inte alls poserat. Men är man turist så får man väl göra lite turistsaker också.

Solnedgång i KK.

Nattmarknaden igen. Väldigt goda grillspett och kycklingvingar.

Alla resor har sin ölsort. I Borneo drack man Tiger.