söndag 4 augusti 2013

Semesterns litteratur

Sommar, semester och böcker går hand i hand för mej. Jag är en periodare när det gäller läsning. Det kan gå många månader och jag kommer mej knappt igenom en bok, och sedan läser jag flera böcker under någon månads period. Och semestertider brukar betyda läsperiod för mej. Denna semester blev det två avklarade, en tredje påbörjad och är inne på min andra ljudbok också. 



Carin Gerhardsens Hammarbyserie kan jag rekommendera. Gideons ring är den femte boken i den serien. Hoppas på en sjätte bok!

Ett djävulskt pris av Pelecanos, tjaa, kan inte riktigt rekommendera den. Helt ok amerikansk deckare, men inget mer... Men det är ju något speciellt med kombinationen sommar och deckare. Dom hör ju liksom ihop.

Biografin om Steve Jobs håller jag nu på att läsa. Jag har tummen mitt i handen när det gäller datorer, it, teknik, etc. Men intressanta personers biografier är alltid intressanta att läsa! Och baserat på det jag läst hittills verkade Jobs vara en rätt intressant person.

Ljudböckerna jag lyssnar på är Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Lika bra som serien!

Nej, dags att gå och sova. Semestern är ju nästan över nu och imorgon är det tillbaka till jobbet (och försöka fixa det där dumma låsta skåpet).

3 kommentarer:

  1. Hoppas skåplåset ordnar sig !

    SvaraRadera
  2. Åh jag älskar Pelecanos :D, hittade en till i somras jag inte läst, åh vad glad jag blev.
    Vad har du läst för bra deckare annars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser mest svenska deckare (inget som då blir lost in translation och roligare när man känner till staden/landet/kulturen), och gärna att det är en serie så man har flera böcker att se fram emot. Keplers böcker gillade jag, trilogin Victoria Bergmans svaghet av Eriksson & Alexander Sundquist var bra och Hammarbyserien som jag skrev i inlägget. Sen har jag läst några av Unni Lindell och Anne Holt som var helt bra, men inte helt fastat för och har inte fortsatt läsa deras andra böcker, eller hittills i alla fall... Annars tycker jag Markus Luttemans böcker är väldigt bra (inte deckare utan böcker baserade på verkliga händelser) och hoppas han ska ge ut mera!
      Har du något bra att rekommendera?

      Radera