tisdag 8 oktober 2013

Tokyo, slutet av resan

I slutet av veckan vandrade jag runt i Aoyama området. Jag tror detta blev mitt favoritområde. Mysigt, lugnt och snygga butiker.



Som mönsterkonstruktör är man extra fascinerad av Vivianne Westwood. Kläderna är så intressanta, jag har nästan mer lust att klippa sönder och se hur dom är gjorda än att ha dom på mej. Draperingarna och konstruktionslösningarna är så annorlunda och man önskar man själv kunde skapa kläder på detta sätt. (Jag är mera en personen som inte ser skogen för träden, eller inte ser modet för kläderna. Jag är mer intresserad av hur saker och ting görs än vilken som är den senaste trenden)  





Tyvärr blev det inte så mycket shoppat på Chanel denna dag heller. Men nya skor från Forever21 fick jag i alla fall... 



 På eftermiddagen gick vi och spanade på utsikten.


Och rätt mäktig utsikt var det!


Ska man kolla utsikt kan jag rekommendera att komma en liten stund innan skymningen, det är alltid som vackrast under själva skymningen! 

 

På kvällen gick vi till Golden Gai området i Shinjuku. Området är Tokyos före-detta "pleasure streets" och idag bestod det av massvis med små barer. Och när jag säger små menar jag verkligen små barer. De flesta hade rum för mellan 4 till 8 personer. Vi hamnade på en bar och träffade tre amerikaner. Mycket trevliga människor!  


 Och P lärde japanerna att snusa. Dom var duktiga elever.


Sista dagen blev rätt lugn. Vi hade under veckan gått från område till område och vandrat omkring i rätt många dagar, så man började bli rätt trött i kroppen (kanske därav det stela leendet..) 


Ett till tempel besöktes.


Rätt lustigt ställe. Där fanns kanske hundra stenstatyer av hundar i olika storlekar. 



 I Tokyo finns många olika temarestauranger. Sista kvällen tänkte vi prova på ett Ninja ställe. Men tyvärr var det fullbokat. Så istället fick middagen ha temat:

STOCKHOLM!!
 


Det var en buffé av sillar, räkor, kräftor, ja allt man vill ha på midsommar! Det blev så mycket förrätt så jag orkade inte ens huvudrätten (men köttbullar och korv prioriteras lätt bort när man kan välja kräftor istället...)


Och så måste man ju läsa instruktionerna om hur ett smörgåsbord går till såklart! 


Ingen huvudrätt blev det som sagt, men efterrätt har man alltid rum med! Det kanske mest goda var den bruna getosten! Och, snart kan jag få en leverans med getost hemifrån, det ser jag fram emot! Väldigt speciell smak och passade förvånansvärt bra på pepparkakan! Och cheesecaken var inte heller fy skam...

Om man kommer hit från Sverige (eller någon annanstans från Norden) kanske jag inte skulle rekommendera detta ställe. Mera spännande teman kan min hitta då. Men, om man som vi inte varit hemma på ett halvår och inte ska resa hem förrän till julen var detta väl värt ett besök! Kanske det blir Tokyo och Restaurang Stockholm till nästa midsommar?

4 kommentarer:

  1. Oj vilket fint resereportage du gjort! Jag sku också vara nyfiken på att smaka kobe kött och se om det blur så bra med masserade kossor som man hört. Tydligen! Kul att ni fick ite svenska smaker också! Kan garantera att getosten smakar gudomligt på frukostmackan!
    Ps. Kan du ta bort instäningen för lösenord då man kommenterar. Dom är galet svåra ;)!
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och jo, ska bli gott med getost på smörgåsen!
      Aha, visste inte ens om att jag hade lösenord :P Det är borttaget nu...

      Radera
  2. Tack för den intressanta reseskildringen ! Man får hungerskänslor av restaurangbilderna och svindel av utsiktsbilderna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man är ju lite bättre på att använda systemkameran på resor. Bilderna blir ju så mycket bättre då...

      Radera