onsdag 9 oktober 2013

Tankar, iakttagelser och reflektioner

Tillbaka till jobb och tillbaka till vardagen. Inte så mycket spännande händer här just nu, jobbar från morgon till kväll. Så därför fortsätter jag blogga om Tokyo, sista inlägget nu, jag lovar! 

När man är ny i stad lägger man ofta märke till en del saker. Så här är min lista över reflektioner och iakttagelser från Tokyo.


Automater:
Dessa fanns överallt och innehöll allt från läsk och godis till nudlar. Och jag menar verkligen överallt, i var och vartannat kvarter stod det en eller två och en gång hade vi en utanför vårt hotellrum.



Språket:
Man hade läst rätt mycket om att japanerna inte kan så bra engelska, men är vänliga och hjälpsamma ändå. Fast allt är relativt. Om man jämför med Kina kunde dom flesta japaner hur bra engelska som helst!  

Elledningar:
Ja, som jag skrivit innan brukar jag lägga märke till elledningar. I Tokyo var dom prydliga, ordentliga och organiserande. Så som man vill ha saker som hanterar livsfarliga saker. 

Pengarna:
Deras valuta är lite skum. 1000 yen är ungefär 65-70kr. Så när man väl skulle ta ut pengar blev det ju rätt stor summa. I Kina är jag van med att största sedeln är 100rmb, så jag (dumt av mej, jag vet) trodde jag skulle få plånboken överfylld med sedlar när jag tog ut 50'000yen och skulle känna mej rätt rik. Det kom ut 5 sedlar. Japanerna har ju varit smarta och faktiskt uppfunnit en 10'000yen sedel. Så plånboken blev rätt tom iaf. 


Skenet bedrar:
Åt lunch på denna mysig restaurang. Såg charmigt och lantligt ut, så där som ekologiska ställen brukar göra.


Och så kommer man in till toaletten som mitt i allt är målad i vitt, med massor med lampor och skedar(?) upphängda. Ja, och så ett huvud på ett uppstoppat djur också. Inte helt samma inredningsstil om resten av stället.


Människorna:
Tålmodiga. Vänliga. Artiga. Hjälpsamma. Och så otroligt snyggt klädda.

Mycket god mat. 
Behöver inte förklaras mera. 



Trafiken:
En avspegling av människornas vänlighet och tålamod. Tror jag inte hörde en bil/motorcykel tuta på hela veckan och man behövde inte vara rädd när man skulle korsa en gata (även fast man har grönt).

Konstiga produkter:
Eftersom jag själv jobbar med att ta fram produkter till försäljning, är jag alltid intresserad att höra tanken bakom en produkt. Jag undrar verkligen hur man tänkte när man gör en sitt-muff i frotté för en toalettring?? Detta måste ju vara den mest ohygieniska produkten. Någonsin. Jag menar, på offentliga platser har man ju inte ens frottéhanddukar för händerna, utan papper för att minska smittorisken. Och så gör man detta? Iu. 




Tunnelbanorna:
När man väl kom in i det var det väldigt enkelt att förstå tunnelbanesystemet. Dock kan jag rekommendera att ladda ner en app för det innan man åker dit, väldigt smidigt. Vissa kartor som fanns över nätverket av linjer var inte så lätta att tyda.


Kartor:
Jag förstår inte hur en så stor stad inte har gatunamn varken på själva gatan eller kartorna (förutom på de större gatorna vilket var typ 5 styckna). Har aldrig gått så mycket fel eller använt telefonens kompass som jag gjorde där.    

Sushi:
Du kan inte åka till Japan och inte äta sushi. Och jag gillade att man fokuserade på nigiri-sushi. Visst, rullar är goda men blir lite enformigt när man får 8 bitar av samma sort. Då tar jag hellre varierad sushi med olika fisk/skaldjur/omelett/grönsaker på. 


Luften och omgivningen:
Att andas ren luft igen var härligt. Och man kände verkligen skillnad att det var bättre luft. Man vill inte tänka på hur mycket dåligt man andas in i Shanghai. Och det var grönt lite överallt, både träd och buskar längs vägarna och större parker lite här och där. 

 

Bakgator:
Det fanns så mycket att upptäcka. Alla dessa bakgator med massa mysiga ställen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar