onsdag 25 december 2013

Förvirrat att komma hem, var är hem?

Hem kan vara en definitionsfråga. Är hem  där man bor eller varifrån man kommer? Är det där man tillfälligt bor eller är det där man har ett mera permanent boende? För tillfället bor vi i Shanghai. Vi vet det är tillfälligt. Kan man säga hem om det? Efter det ska vi åka hem till Stockholm. Fast ingen av oss kommer därifrån, så det känns inte så mycket hem det heller. Och vem vet, det kanske inte blir Stockholm? 

Just nu är jag hemma hos föräldrarna. Dom flyttade för 6 eller 7 år sedan från mitt barndomshem och den byn jag är uppväxt i. Jag har därför bara varit på besök i deras nya hus och hem, men jag har aldrig bott här. Så att "åka hem" stämmer inte heller, för detta hus har aldrig varit mitt hem. 

För att förvirra det lite mera. Nu har dessutom rollerna skiftat. Personerna som kallats mamma och pappa är inte samma som innan. Nuförtiden är dom mommo och moffa och det är min syster och hennes man som kallas mamma och pappa. 

Men, förvirrat eller inte, jag är glad i alla fall att jag har flera ställen jag kan kalla hem. Och vilket hem som blir hem för resten av ens liv behöver man ju inte bestämma nu som tur. Och mina föräldrar och syster har bara fått lägga till en till titel på sitt CV, dom har ju också sina gamla titlar kvar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar