söndag 21 september 2014

Läsning för mönster-nördar

Jag har ju glömt att visa vad jag köpte i Hong Kong!

Bok nr 2 hade jag sedan innan (fick den som avskedspresent från mina fina kollegor när jag flyttade till Shanghai. Dom vet vad jag går igång på!). Och i Hong Kong kompletterade jag samlingen med bok nr 1 och 3! Dessa böcker är för plagg i jersey, och det finns även böcker som är för vävda plagg. "Pattern magic" heter dom (författaren är Tomoko Nakamichi) och har bok nr 2 i den serien. Så dom böckerna står på nästa tur. Hur fantastiskt är inte namnet Pattern magic förresten?

Dom här böckerna Drape drape av Hisako Sato innehåller mönster och sömnadsbeskrivningar för draperade jerseyplagg. Mina två favoriter kombinerat, jersey och draperat. 

Så fascinerande att titta på hur dom konstruerat plaggen, speciellt dom som är gjorda som en enda mönsterdel. 

Nu ångrar jag att jag inte tog med min symaskin eller overlock. Hur kul hade inte denna klänning varit att sy? Speciellt nu när det finns tillgång till tygmarknader med massor av prisvärda tyger och när lusten och inspirationen kommit tillbaka! I Stockholm jobbade jag som mönsterkonstruktör och då räckte det att göra det på jobbet. Hade ingen lust att sy eller konstruera något på fritiden, kändes som att man jobbade på sin lediga tid. Men här jobbar jag inte med produktutveckling på samma sätt, och nu saknar jag det kreativa arbetet. Jag får helt enkelt bunkra upp med fina jersey tyger och hoppas att lusten håller i sej när jag flyttat hem.

2 kommentarer:

  1. Hittills har jag mest bara sytt mössor på min overlock (och det var ett tag sedan). Det där ser aningen mer avancerat ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jaa kanske lite mer avancerat! Får ta tag i detta när jag kommer hem!

      Radera