söndag 26 oktober 2014

Qibao, ett stort njaa på den

Under flera helger har jag tänkte åka till Qibao. Nu kom jag äntligen till skott! Efter att ha vaknat 7 på en söndag morgon (varför??) bar det iväg ut till "the old town". Men, jag kan ha lite svårt att komma iväg på morgonen, och även fast jag vaknade så tidigt kom jag fram precis i "turistrushen" där vid 10 snåret. Alltså, efter över 1,5 år i Shanghai borde man nu ha lärt sej. Turistattraktion+gammalt+helg=dålig kombo. Det är inte "old" eller "ancient", det är bara uppbyggt för att se ut så. Och är det helg är det massor med folk i rörelse. Alltså inte mycket folk och trängsel. Det är verkligen massvis med människor och det är köbildning i den lilla gränden och folk verkligen över över överallt. Till sist flydde jag in på en parallellgata.    


Oftast brukar bilderna bli rätt schyssta ändå. Man kan "vinkla" bort folkmängden och bara fokusera på det fina. Men, denna gång blev inte ens bilderna bra. Ser bara grått ut. 

Med lite färgretuschering blev det kanske snäppet bättre. Men fortfarande, njaa. 


Av nån anledning fanns det massor med, vet inte riktigt vad jag ska kalla dom, "prinsessklänningar" för vuxna. 


Ni kanske läste artikeln om kineser som sover på Ikea. Det tycker jag inte är så konstigt, där finns det ju ändå soffor och sängar. Det här däremot är snäppet mera avancerat! 


Och såklart några tempel med guldstatyer. Denna gillade jag bäst. Äntligen en kattstaty att tillbe! 

Så, ett stort NJAA på Qibao. Kanske skulle funka en vardag utan trängsel. Kanske en dag när himlen är blå så att vattnet i kanalen inte ser så brungrön ut. Kanske en dag som man inte vaknat kl 7 på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar