söndag 30 november 2014

Lilla jul och första advent i Shanghai

Idag är det första advent och igår var det lilla jul!! Lilla jul är en finländsk tradition, man startar helt enkelt julfirandet! Som barn får man en liten julklapp och man får pynta sin lilla julgran. Mycket bra tradition tycker jag!

Gårdagen blev inte så julaktig, istället blev det middag på Black pepper. Nytt ställe för mej och var riktigt nöjd med middagen. Det var en set-meny med turkiska rätter, riktigt gott och mycket mat för ett riktigt bra pris.

 Eftersom vi snart flyttar hem kom vår landlord på besök för att ta bilder. Ypperligt läge att panikstäda lägenheten med andra ord. Och när lägenheten är städad är det ett ännu ypperligare läge att pynta lägenheten.  

Julstjärnan är från Stockholm (Watt och Veke) och jag köpte den när jag praktiserade på Filippa K, påminner mej om min första tiden i Stockholm (guud vad jag gick mycket vilse och fel i Stockholm under den perioden). 

 Julgranen är från Japan, köpte den i en butik som sålde julpynt året om. Ljusstaken är från Anttila i Vasa, den har hängt med både via Åbo och Stockholm och nu  i Shanghai.

Tomten från Sverige och svärmor. Påminner om traditionell härlig jul.  

Julgran från Shanghai och Ikea. Lyckades tappa den i golvet så ena delen sprack. Tror denna får stanna kvar i Shanghai, den har inget sentimentalt värde. Kanske borde hitta något nytt pynt som från representera Shanghai tiden som jag kan ta med hem...

Och, lillajulen och första advent till ära har jordgubbssäsongen börjat! Kanske inte den första kombon man tänker på. Men jag är glad. Min första ledsna tanke på att jag skulle flytta hem var "happ, nu får jag inte uppleva nån till jordgubbssäsong i Shanghai för jag är inte här då". Men, som tur hade jag fel, jag hinner med en till säsong!

2 kommentarer:

  1. God lillajul!!! Vi har klätt granen med Sofias hjälp precis som vi brukar och varit på julmarknad. Let's skype some day :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God lillajul till er med!! Jess, let's skype!! Kanske ikväll? Håller tummarna för lite bättre internet, igår stod det helt still....

      Radera