torsdag 22 januari 2015

TBT - Benin 2006


Att skriva ett ThrowBack Thursday inlägg verkar vara en grej. Så jag testar på det jag med (efter att dom flesta redan gjort det, jag är ju inte så snabb på att haka på trenderna...) Och eftersom denna blogg har fått en resevinkling under tiden, så kommer mina TBT inlägg handla om tidigare resor! 

So here we go, först ut är resan som satte igång mitt reseintresse: Benin i Västafrika.


År 2006 åkte jag och en klasskompis på en 2 månaders praktikperiod i Benin.


Tillverkning av kokosolja. Eller var det palmbrännvin? Tror det var olja... När man ser bilderna är det skrämmande hur mycket man har glömt!


Voodoo kommer ursprungligen från Västafrika. (Så nej, den kommer inte från Haiti, den härstammar från Västafrika och spreds till Västindien i och med slavhandeln.) Och även om dom flesta var kristna i Benin, trodde ALLA på voodoo (i alla fall dom delarna av Benin vi bodde i). När jag frågade hur det funkar, att tro på både voodoo och kristendom, svarade dom "om inte den ena guden svarar, så kanske den andra svarar". Också ett sätt att resonera...


 Under tiden vi var där hann vi med några ceremonier. Minns såklart inte vad denna ceremoni stod för... Men, jag minns vi hade vår egna lilla ceremoni i hemmet, man smuttade på palmbrännvin och hällde ut en skvätt på marken för andarna och bad om att våra symaskiner skulle funka. Gick ju sådär.

 Så söta barn.

Från voodoo till kristendom, damen i gult döptes idag på hennes 90års dag (eller nu hur gammal hon var...)

 Mera voodoo. Dessa vandrade runt, men när dom lyfte upp dom, fanns det inget där. Eller, jag tror det var en liten sköldpadda där under?

 Lite jobb blev det ju också. Bl.a. handla tyger i staden Cotonou. I Benin är indigofärgat tyg väldigt populärt. En sak man fick lära sej om indigotyg: jobbar man i 35 graders värme så svettas man. Och är man fuktig om händerna och jobbar med indigo så färgar det av sej. Och torkar man svett ur pannan med sina indigofärgade händer blir man blå i ansiktet.


Ta seden dit man kommer. Jag har fått hennafärgade naglar och håller på att få håret flätat. Efteråt fick jag kommentaren "NOW you are beutiful". Jaha, hur tyckte dom att jag såg ut tidigare då?

 Fotboll!!

 Jag inte helt nöjd med en orm runt halsen...



Door of no return. Benin har en tragisk historia, det var härifrån slavskeppen åkte.

Under dom två månaderna var vi på ett par dop, ett antal voodoo ceremonier och även en begravning. 

Stela? Japp, det var så man ville se ut på bild. Efter bilden var tagen andades man ut igen och satte ett leende på läpparna. 


Sista veckan åkte vi till grannlandet Togo. 


Våra sömmerskor. Jag och min klasskompis handledde sömmerskorna och skötte tillklippningen. Gick rätt bra, bara den lilla detaljen att dom pratade franska och jag pratar ingen franska. Men man löste det ändå. 

Denna resa var en otrolig upplevelse och så glad att jag fick möjligheten att åka. Detta var min första längre resa, tidigare hade jag bara rest i Finland, Sverige och en vecka på Rhodos. Och detta gav mej mersmak! 

2 kommentarer:

  1. Kul att se de bilderna igen! Bra id'e att samla också de gamla reseminnena här i bloggen. /jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, smidigt att ha allt samlat på ett ställe! Och kul att gå igenom gamla bilder, speciellt när man legat sjuk därhemma och haft tråkigt...

      Radera