fredag 13 februari 2015

Team dag, pressfrihet och sista helgen i stan

Senaste två dagarna har vi haft utbildning i teamet. Och, igår avslutades det med en fun-team-afternoon.

Och vad gör man i Kina då?
Jo, KTV!! Karaoke med andra ord... Sån kulturskillnad här, vi nordbor satt tysta i soffan och undvek mikrofonen som pesten, medans dom flesta av kineserna glatt sjöng en eller tre sånger. Här har vi nordbor en del att lära!!

Och glow in the dark minigolf!! Kom på fjärde plats (av fem...)

Och på tal om att internet och VPN har strulat senaste tiden, Kina är nu rankat som femte sämsta landet i världen när det kommer till pressfrihet (eller om man säger yttrandefrihet? Anywho censur är det iaf...) Till och med Nordkorea får en bättre placering, så illa är det. Ni kan hitta artikeln här

Och sist men inte minst, detta är min sista helg i Shanghai!! Dom kommande två helgerna kommer jag nämligen vara på resande fot. Så nu gäller det att checka av dom sista sakerna på listan (tyvärr syrran kommer jag att skippa stenmarknaden, så inget marmor....) Jag är verkligen inte sentimental av mej, och har ganska lätt att göra ett miljöombyte. Men, nu börjar det kännas lite jobbigt faktiskt. Det kommer vara ett litet glapp mellan mej och min efterträdare,  och när en av mina tekniker undrade "but who will help me if I have any questions" ville jag nästan börja gråta.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar