torsdag 26 mars 2015

Bali - Ubud

Efter att ha surfat i tre dagar hade vi en dag ledigt. Rätt skönt, kroppen behövde vila och lungorna/bihålorna behövde vara tomma på saltvatten en stund...

Överst på min vill-göra-lista stod risfälten i Jatiluwih, så jag anlitade en egen chaufför och begav mej dit. Trodde jag. Chauffören sade att vi då åker via Ubud och går på kaffeprovning och kollar in Money forest på vägen och sedan tar vi risfälten. "Sweet" tänkte jag, "hinner vi med allt detta"!! Nja, litet missförstånd vilka risfält jag ville till, han trodde det var dom som är 20 min utanför Ubud. Jatiluwih ligger ca 1,5-2 timmar längre bort... Efter lunch kom vi fram till att vi pratade om olika saker, och då var det lite sent att ändra destinationen. Men, det var en bra dagsutflykt i alla fall, så jag var nöjd ändå!


 Vi började med kaffe- och teprovning.

 En del var rätt goda, men det smakade som att alla hade tre skedar socker i sej. Bali är även känt för sitt Kopi Luwak kaffe, sägs vara ett av det bättre (och dyrare) kaffet i världen. Vad är speciellt med det då? Jo, det är ett litet djur som äter kaffebönorna, och efter att det passerat djurets matsmältningssystem gör man kaffe av bönorna (lite tvätt och rostning också förstås). Men tyckte lite synd om djuret, tydligen görs det business på detta nu, så dom får sitta i trånga burar och äta bönor dagarna i ända....


 Efter kaffet (och ja, det blev en påse som present med vanligt kaffe och en minimal påse med specialkaffet. Men har inte hunnit smakat det ännu, återkommer när jag testat det...) blev det ett besök till Sacred Monkey Forest Sanctuary.


Många apor.

Och många statyer. 

 Och små söta apor (använde zoomen till max, ville inte gå för nära och stressa dom mitt i maten...)



 Även i Bali såldes bensin på flaskan. Oftast var det i Absolut flaskor. Förstod inte riktigt hur det kom sej att det var just den flaskan, har dom produktion av flaskan här eller?

Less is more? Njaaa, inte riktigt...

Men vackert var det!

Och sedan till Tegalalang risfält. Dessa fält var mindre än Jatiluwih, men dom var mera "kompakta" och hade större höjdskillnad, så på ett sätt var dessa mera effektfulla. Här hade riset också just såtts, så det var mera vatten synligt vilket gav fin effekt. Så båda fälten var bra, men på olika sätt helt enkelt.



Ha med ett par 5000 lappar om ni ska vandra runt här. Dom "frivilliga" donationerna var inte så frivilliga, och donationer under denna summa var inte okej... 


Och till sist och minst, Gili öarna kommer i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar