lördag 28 mars 2015

Gili öarna

Den andra veckan  på min resa åkte jag till Giliöarna (eller särskriver man det, Gili öarna?). Hur som helst, det är tre små öar; Air, Meno och Trawangan och de ligger utanför Lomboks nordvästra kust. Man kan ta sej med båt till öarna från Bali. Men, jag hade hört och läst om att det kunde bli rätt höga vågor och inte så jättetrevlig åktur om man har otur. Och jag är lite halvrädd för att drunkna så jag tog den långa vägen: flyg Bali-Lombok, bil någon timme och sedan en 10 min båtfärd. Lite längre, lite dyrare, men kändes lite tryggare...

Jag började på Gili Air i två nätter. Av någon anledning hade jag lite svårt att slappna av här. Det hände väldigt lite på ön, vädret var rätt dåligt och jag kände mej lite "fast" på hotellet. Denna bild tog jag en morgon i soluppgången. Inte mycket till sol, men regnet höll upp i alla fall i 10 min så jag kunde gå ut en sväng.

Hotellet (Villa Senang) var helt okej annars. Jag skulle inte bo på Gili Air igen, så skulle inte bo här heller med andra ord... Badrummet var lite lustigt, det var halvt utomhus med en öppning i taket. Rätt härligt när man vant sej. Men, inte helt smidigt när det ösregnar och vatten kommer precis överallt. Inte så roligt toapapper efter det...

Dags att bege sej till Gili Trawangan för 4 nätter. Det gick reguljärbåtar två ggr om dagen mellan öarna, kostade ca 25kr.  


På ingen av öarna fanns bil- eller mopedtrafik. Antingen gick man, cyklade eller tog en hästtaxi. Vissa hästar var mera pimpade än andra, några hade till och med målade hovar.

 På Bali var favoriträtten kyckling satay med jordnötssås. På Gili blev det friterad calamari. (Och det är lemon tea jag dricker med sugrör, inte öl...)

 Sysselsättningen på Trawangan var: strandhäng, bok, mat, promenad runt ön, snorklingsutflykt och...

... YOGA! Att gå på en lektion kostade ca 50kr, nada alltså. Så det blev ett par lektioner. Riktigt härligt och börjar äntligen behärska crow pose.


Folk säger att man blir väldigt social när man reser själv. Stämde inte riktigt för mej. I och för sej var detta mera av en rekreationsresa. Syftet var inte riktigt att träffa nytt folk utan det var mera jakt efter vila och avslappning... Och visst, man träffade ju såklart härligt folk på surflägret och mötte även upp en kollega ett par dagar på Gili, så helt ensam var jag inte. Men, utöver det var jag mest för mej själv. Därför var mitt hotell perfekt, Gili Hideaway. Det låg i norra ändan av huvudgatan och ännu ett kvarter längre inåt ön. Tyvärr låg det alltså inte vid stranden, men det betydde också att förbipasserande inte hade insyn till poolen eller hotellområdet... På vissa av strandhotellen kunde man nästan titta in i folks rum, inte mycket till privatliv där inte. På bilden ovan ser ni utsikten från min terrass, sådär lagom passligt undangömt för mej. 

Och poolen, gömd i lummig trädgård. Det kostade 440kr natten, och då hade man sin egen bungalow/hus med stor halvt utomhus badrum och egen terrass. Och frukost. Perfekt för mej!

Till vardags läser jag inte så mycket (tyvärr tar jag mej inte tiden), men på semestern blir det desto mer. Semesterlektyren denna gång var:
- Igelkottens elegans, en väldigt fin bok.
- Pol Pots leende, en väldigt brutal bok. 
- Den krossade tanghästen, en väldigt vanlig och klyschig deckare. Men det hör väl till att under en solsemester måste man läsa minst en deckare, eller? 

 Mera calamari, gött gött. Och Bintang, den lokala ölen. Smakade typ som all annan lokal öl vart man än åker, det vill säga inte så jätte mycket...

 När min kollega kom och hälsade på åkte vi på dagstur till Gili Meno. Denna ö kändes snäppet finare (lite lyxigare resorts och finare restauranger) och passar perfekt till par som vill komma undan folkmassorna. Skulle jag åka tillbaka till Gili, och speciellt om jag reste tillbaka hit med P, skulle jag välja denna ö!


Man behövde inte bo på dessa fina resorts för att kunna utnyttja dem. Så länge man köpte mat/dryck för typ 70kr så fick man tillgång till deras pool, strandstolar och lånehandduk.

 Fallskärm med båt, eller var det nu heter, något jag INTE testade på...




 Sista kvällen och solnedgång. Syns kanske inte så bra på bilden, men man såg Bali i horisonten.

 Och soluppgång, sista morgonen. Tog en snabbspringtur längs stranden, hade en tre dagars resa framför mej så bäst att ta vara på tillfället och röra på sej...

En mycket härlig och välbehövlig semester, skulle gärna åka tillbaka till både Gili och Bali. Och det kommer bli mera surfing, troligtvis redan i sommar i Portugal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar