torsdag 19 november 2015

Helsingfors dag 2

Mera (men tyvärr inte så många) bilder från Helsingfors! 

Johanneskyrkan (tror jag den hette?), vi bodde i kvarteret bakom. Väldigt mysigt område att bo på, många småbutiker och matställen i närheten.  


Ja, och på tal om mat, frosseriet fortsatte på söndagen. Vi gick på söndagsbrunch på Fazer nära Alexandergatan. Riktigt riktigt bra alltså, och för bara 19€!! Det ni ser i förgrunden på bilden är inte potatismos eller äggröra, det är ÄGGSMÖR!! Fantastiskt gott på piroger, ett måste om man är i Finland! Annars var brunchen precis som man ville ha den, mera frukostbetonad mat än lunchbetonad mat. Och efterrättsbord med Fazers tårtor, kan det bli bättre? Jo, man fick till och med glutenfritt efterrättsalternativ OCH allt var i princip laktosfritt! Dom brukar ha så på många ställen, i alla fall som jag varit på, men ska ju inte lova något såklart... Men det är rätt vanligt med laktosintolerans i Finland och laktosfritt har funnits länge så utbudet är stort! Oftast är det lättare att köra allt laktosfritt helt enkelt för restaurangerna. Så har jag i alla fall uppfattat det, men kanske ljuger jag....


Dom kända statyerna vid järnvägsstationen!  


Och Domkyrkan! Det var typ det vi hann med på söndagen. Vi rullade ut efter brunchen och vaggade i sakta mak framåt. Efter domkyrkan gick vi runt lite på stan och slötittade i butiker (självklart var vi till Stockmann!) 





Jag rekommenderar verkligen ett besök till Helsingfors! Så mysig stad och passligt liten att kunna promenera runt på! Om det är sommar och man har lite tid så finns Sveaborg och andra ställen en bit utanför stan att besöka också. Väl värt ett besök! Och, i princip all skyltning är också på svenska! Man kan alltid testa prata svenska i butiker/restauranger, kanske har man tur och får prata med någon som kan svenska eller har det som modersmål (Finland har ju två officiella språk, finska och svenska), annars byter dom snabbt till engelska helt enkelt... Så hoppas verkligen att folk i Sverige ska upptäcka denna fina stad och land! Men jag kanske är lite partisk, jag har tendens att bli det när jag fått i mej några Tupla...

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jepp, det ser jag fram emot :D Har fixat med en del julklappar till och med idag!!

      Radera